Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Remy Traasdahl hos Teknisk Bureau viser fram den franske testvinneren.

Her er testvinneren

Annonse fra Teknisk Bureau AS

Peugeot 308 SW konkurrerer i en av de mest krevende kategoriene, men denne franskmannen gjør livet surt for de «tøffeste» guttene i klassen.

Utvalget av store stasjonsvogner i kompaktsegmentet er enormt. Peugeots konkurrenter står i kø, men samtlige uavhengige tester av den nyeste Peugeot 308 viser at dette er en kamerat storhaiene skal få problemer med.

Les mer om bilen her.

Soleklar vinner

I 2014 ble bilen kåret til soleklar vinner til «Car of the Year» av 56 forskjellige biljournalister fra 22 ulike land. Modellen ble en umiddelbar salgssuksess over hele Europa. Det er flere grunner til akkurat det.

Bilen ligger helt i tetsjiktet på uavhengige tester når det gjelder plass, motorisering, forbruk/utslipp og kjøreegenskaper.

Slanket bort 140 kilo

Ingeniørene har nemlig klart å kutte 140 kilo av vekten på den nye 308-modellen, noe som gir bilen enda råere kjøreegenskaper, kvikkere ytelser og et forbruk helt ned på 0,31 (!) liter på mila dersom du er lett på gassfoten.

Lyst til å prøvekjøre?

Det nye designet på bilen er i tillegg oppsiktsvekkende stilfullt, og med sine stramme linjer og store vinduer, framstår bilen som en moderne, minimalistisk og atletisk stasjonsvogn – hvor du åpenbart får mye bil for pengene.

Terningkast 6

Vi Menn, Aftenposten, Klikk.no og BN.no gir Peugeot terningkast seks – og bilen scorer særlig godt på pris, sikkerhet, design, kjøreegenskaper og ikke minst plass: Bagasjerommet måler 660 liter, og har mer enn nok plass til feriebagasjen din. Et av klassens absolutt største.

Peugeot er den franske bilprodusenten som selger overlegent flest biler i Norge. 308 SW er en god grunn til at det kan fortsette.

Teknisk Bureau er en av Nord-Norges eldste og største bilforhandlere og har solgt bil sammenhengende siden 1952. Vi selger personbiler, varebiler, lastebiler og busser. I tillegg leverer vi alt innen verkstedtjenester, skade og lakk, deler og tilbehør, samt har eget bilgummiverksted på eiendommen. Vi representerer bilmerkene Mercedes-Benz, Peugeot og KIA og kan levere biler i alle størrelser.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet