Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Daglig leder hos Sulland Tromsø, Anne Gjerdrum, viser stolt fram den splitter nye Tiguan. Tirsdag kan du få være med på norgespremiere på modellen - som ble produsert i 2,64 millioner eksemplarer i forrige utgave.

Endelig er salgsvinneren her: I dag er det norgespremiere på Volkswagens nye folkesuv

Annonse fra Sulland Tromsø

Forgjengeren er blitt produsert i 2,64 millioner eksemplarer. Tirsdag kan du få oppleve splitter nye Volkswagen Tiguan på førpremiere!

Under åpningen av Sulland Tromsøs nye lokaler i Alkevegen 12 på tirsdag, kommer publikum til å bli presentert for den splitter nye Volkswagen Tiguan på en førpremiere. Med en helt ny variant av bestselgeren – som nå har blitt både lengre, bredere og har større bagasjerom – spås bilen en lys framtid i det stadig voksende SUV-markedet. Ordrebøkene er allerede begynt å fylles opp.

Interessen for SUV som sådan er fremdeles stigende, og i verden sett under ett utgjør SUV-andelen nærmere 30 prosent av totalsalget.

Den forrige Volkswagen Tiguan er usedvanlig populær, og blir ofte omtalt som folkevogns folkesuv. Årets modell skiller seg fra den foregående både på utseende og ikke minst kjøreegenskaper. Bilen oppleves som forbilledlig stabil og trygg på vinter så vel som sommerføre. Bagasjerommet er utvidet med 145 (!) liter – og måler nå hele 615 liter. Utvendig har Tiguan blitt 6,3 centimeter lengre, 2,6 centimeter bredere og 2,2 centimeter lavere.

Alt i alt kan vi vente oss en enda bedre utgave av den populære SUV-en – kom innom å ta en sniktitt da vel!

Ønsker du å prøvekjøre noen av våre nyeste modeller? Klikk her. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet