Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Snart fører Audi deg gjennom Tromsøs gater på autopilot

Annonse fra Sulland Tromsø

Audi har alltid vært pioner når det gjelder teknikk og teknologi. Derfor er denne gjengen glad for å ha flyttet inn i et hypermoderne anlegg også.

Nesten 7000 kvadratmeter med bil, og nærmest en himmel for deg som er glad i tyske biler. Det er slik Sulland Tromsøs nye storslåtte anlegg i Alkevegen 12 oppleves.

-Vi har mange anlegg rundt i Norge, men dette er nok det største, beste og mest moderne, fastslår Arvid Sulland – konsernsjef i Sulland Gruppen.

Der hvor bilprodusentene etterstreber drivstoffskutt, har Sulland også tenkt energi og miljø når deres nye storstue til 130 millioner ble oppført.

- Vi har vært opptatt av å energi-optimalisere anlegget vårt. Vi styrer alle data inn på et toppsystem, som sørger for mest mulig rasjonell bruk av energi. Kort fortalt betyr det at vi har lys og varme er på når det er folk i bygget, og ventilasjonsanlegget går ikke lenger enn de trenger. Det betyr at du ofte kommer til å se lokalene våre mørklagt, forklarer Sulland.

Det betyr at Sulland nå har fått et hus som teknisk står i stil til bilene deres.

- Nå er vi på plass i et hus som passer merket vårt. Vi har levd på overtid i det gamle huset vårt, og det ikke kundene fortjent. Vi har prøvd etter beste evne og gjort det vi kunne. Nå er vi endelig på plass, smiler en Stein Hugo Førde – merkeansvarlig for Audi hos Sulland Tromsø.

Han er ansvarlig for et merke som alltid har vært i førersetet på teknologi; Audi hadde 8-9 års forsprang på sine tyske konkurrenter på direkteinnsprøytet diesel i sin tid da de introduserte TDI-motoren. Audi var også først ute med leddlys på bilene, og det velkjente Quattro-systemet revolusjonerte bilsporten i 1982. Et system som siden har blitt godt ivaretatt og utviklet, og er i dag en viktig merkevare for Audi.

- Det gir oss åpenbare konkurransefortrinn å jobbe med et bilmerke som stadig er med å utvikle verden, fastslår Førde.

Vil du prøvekjøre noen av våre nyeste modeller? Klikk her!

Audi jobber kontinuerlig med teknikk og materialer, og den nyeste Q7-modellen er for eksempel hele 325 kilo lettere enn 2015-modellen. En oppsiktsvekkende vektdifferanse.

- Audi har funnet en løsning på hvordan du skal sveise aluminium og stål sammen uten at det skal erodere. Den nye Q7-en er en helt ny verden, forteller Stein Hugo Førde.

En ny verden kan vi også vente oss av framtidens kjøretøy. Allerede nå ser vi konturene av en framtid der sjåføren spiller en stadig mindre rolle.

- Vi har innført utallige assistentsystemer. De hjelper føreren med å ikke sovne av, krysse linjer, advarer deg mot fotgjengere og generelt systemer som hindrer deg å havne i farlige situasjoner. I tillegg har vi kø-assistent på våre nyeste modeller – det innebærer at bilen kan ligge i køa nærmest av seg selv ettersom den leser trafikken både foran, bak og sideveis, forklarer Førde.

I tillegg har Audi fått kamerasystemer (ikke bare ryggekamera) som hjelper deg med å få oversikt rundt smug og lignende.

- Teknikken er så avansert og god at snart har ikke karosseriverkstedet noe å gjøre, smiler Stein Hugo Førde.

Moderne biler krever høy kompetanse av dyktige fagfolk

Det har vært en rivende teknologisk utvikling på bilene de siste årene. Vi på servicemarkedet har vært med på å ta del i denne utviklingen og har med hjelp av bilprodusentene fått tilført den kompetansen vi trenger. Vi ser nå at den teknologiske utviklingen fortsetter med kanskje enda større hastighet enn tidligere. Biler med el motor og hybriddrift krever ny kunnskap og nytt utstyr. Dette er bakgrunnen for at vi legger ned store ressursene i utdannelsen av våre serviceteknikere, og investering av utstyr som for å møte den nye teknologien. Samtidig bestreber vi oss etter å ha stor kunnskap og konkurransedyktige betingelser også for deg som ikke har biler med de nyeste teknologiene. Når du har bilen på verksted hos oss ønsker vi å gjøre jobben raskest mulig og til avtalt tid og pris. Vi ønsker samtidig å gi deg tilbud på andre reparasjoner som vil spare deg for bryderi og ekstra kostnader senere. Som servicemarkedssjef vil jeg forsikre deg om av vi vil gjøre alt for at ditt besøk hos oss skal bli slik du forventer det.

Servicemarkedsjef Magne Hansen.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet