Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Volvo V40.

Kom med ditt gamle «vrak» og kjør hjem med splitter ny Volvo

Annonse fra BiliNord

– Det er mange som tenker at den første bilen må være billig, men det er jo større risiko for at noe skal skje når man er uerfaren sjåfør og sitter i en gammel bruktbil, sier Oda Svendsen.

Da Harstad-jenta Oda Svendsen skulle kjøpe seg sin første bil, endte hun opp med å lease i stedet for å kjøpe.

Å lease en bil innebærer at du leier en bil for en nærmere tidsbestemt periode, før bilen leveres tilbake igjen.

Som student og fersk sjåfør syntes Oda Svendsen at tilbudet om å lease bil var helt perfekt.

– Da jeg skulle velge min aller først bil, var både foreldrene mine og jeg opptatt av at det skulle være en trygg bil. Gjennom å lease kunne jeg få en ny og trygg bil, det ville jeg ikke hatt råd til dersom jeg skulle kjøpe, sier Oda Svendsen.

Tar innbytte

Bil i Nord kan lokke med en attraktiv avtale om du har en gammel bruktbil, og heller ønsker å kjøre en ny.

- Har du en gammel bil som ikke er verdt det helt store, så tar vi den i innbytte og betaler minimum 30.000 kroner for den. De pengene vil da kunne brukes som forskuddsleie til en privat leasingavtale for en ny bil. For en ny V40 T2 R-design vil du kunne kjøre herfra med en ny bil til kun 2790 kroner per måned, opplyser daglig leder Jan-Hugo Svendsen.

Avtalen som Bil i Nord nå kan tilby Volvo-kunder forutsetter at innbyttebilen er EU-godkjent, at du har betalt årsavgift for i år og at bilen er fri for heftelser.

Bil i Nord feirer i år 20-årsjubileum med gode kampanjer på leasing. Salgssjef Tom Karlsen i Bil i Nord forteller at leasing blir stadig mer populært.

- Mange synes det er bedre å ha en ny bil og betale et månedlig beløp, enn å ta opp et lån for å kunne kjøpe den samme bilen. Med leasing slipper man også bekymringen om innbytte eller selge bilen privat. For de fleste betyr leasing enklere bilhold, sier Karlsen.

Lav månedspris

Oda Svendsen er svært fornøyd med å lease bil, i Volvo V40 fant hun en trygg bil.

- Jeg har aldri hatt nybil før, og leasingen har gitt meg mulighet til å kjøre en helt ny bil. Jeg er opptatt av kjørekomfort og trygghet. Nye biler følger jo også utviklingen. Nye biler har flere finesser, og til sammen kan det ikke sammenlignes med en bruktbil, sier hun.

For en leie på mindre enn 2.800 kroner per måned kan du, basert på at Bil i Nord betaler deg minimum 30 000 kroner i innbytte for din gamle registrerte bil, inngå denne avtalen.

- Vi tror dette er en meget attraktiv avtale for dem som kan tenke seg en splitter ny bil til en svært god pris, sier Karlsen.

Bil i Nord feirer i år 20-årsjubileum. Denne innbytte-dealen gjelder i jubileumsperioden ut året.

Klikk her for å se alle kampanjetilbudene: http://bilinord.no/alle-kampanjer/

Bil i Nord Tromsø holder til på Skattøra få kilometer nord for Tromsø sentrum, og forhandler flere ulike bilmerker; Volvo, BMW, Ford og Land Rover. I tillegg tilbyr de hundrevis av bruktbiler. Bil i Nord har autoriserte verksted for disse bilmerkene, men gjør også reparasjoner av andre bilmerker. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet