Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

RSAs barske biler egner seg godt for \ nordnorske forhold.

- Som skapt for norske forhold

Annonse fra RSA bil

Hvor du vil. Når du vil. Med hvem du vil. Det er fellestrekkene for denne brutale trioen:

SX4 S-CROSS SUV

SUV-en som puster liv i alt du gjør – enten du driver med sport, lek, reiser, eventyr eller oppdagelsesturer. Bagasjerommet på 440 liter er klassens største, firehjulstrekk er standard og utstyrsnivået er gjennomgående høyt. Moderne diesel- og bensinmotorer med lavtforbruk og lave utslipp gjør også bilen til en avgiftsvinner. Det er noen av grunnene til at den nye modellen har gått rett til topps som en av Norges mest kjøpte i sin klasse.

Motor: 1,4 liter boosterjeturbo 140 hk.

Pris: Levert Tromsø fra 385.000,-

VITARA

Den nye generasjonen VITARA er en røff kompakt-SUV som gjør seg like godt på landevei som den er i stand til å forsere mer utfordrende føreforhold. Den skiller seg fra «tvillingen» S-Cross gjennom at den er enda mer offroad-bygd i karosseriet. Hakket mindre bagasjerom enn broren – men likevel samme bakkeklaring. Dette er bilen for deg som elsker fart og spenning.

Motor: 1,4 liter boosterjeturbo 140 hk.

Pris: Levert Tromsø fra 385.000 ,-.

ISUZU D-MAX

Denne doningen er arbeidsverktøyet alle håndverkere eller anleggsarbeidere drømmer om å ha i garasjen. Den ble Norges mest solgte i sin klasse 2015 og sannsynligvis gjentar historien seg i 2016 også. Høy lastekapasitet (1000 kg i lasteplanet), i tillegg til at den kan trekke opptil 3,5 tonn i slepevekt, gjør at den egner seg spesielt godt i arbeidssammenheng. Men bilens natur er jo jakting, og den gjør seg utmerket vel som turbil også.

Motor: 2,5 liter turbodiesel med 163 hk.

Pris: Leveres Tromsø fra 339.900,-.

RSA bil

RSA BIL forhandler Suzuki, Fiat, Alfa Romeo, Jeep og Isuzu.

Vi gir deg trygt bilhold. Bruktbil eller nybil - Ta kontakt med oss. Vårt team består av engasjerte og erfarne mennesker som elsker det de gjør og er alltid ett skritt foran.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet