Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fem nyheter som vil sette standard for fremtidens bilbruk

Annonse fra Biltrend

El-biler er ikke lenger å regne som et avansert leketøy, og IONIQ fra Hyundai og Ampera-e fra Opel kommer garantert til å være med på å definere el-bilkundenes preferanser i fremtiden. Samtidig er Opel kommet på banen med ny versjon av folke-SUV Mokka X, en forbedret 7-seters Zafira, samt sikkerhets- og serviceprogrammet OnStar. Det er med andre ord spennende tider for alle som vurderer å kjøpe ny bil - og Biltrend kan presentere alle på ett og samme fat.

ONIC – Folkelig designvinner i tre varianter - elbil, hybrid og ladbar hybrid

Siden lanseringen av el-, og hybriden (som da het i-onic) i 2012, har Hyundai brukt tiden godt. Nye IONIC treffer publikum både når det gjelder form og funksjon, og garantert sette markante spor i markedet. IONIQ kommer i tre varianter: Hybriden er nå på plass hos Biltrend, El-bilen kommer om få uker og en ladbar hybrid er underveis. Hybriden er testet på langtur i Norge, og kjørte Oslo-Trondheim t/r på en tank.

- Forhåndssalget av IONIQ er unikt, og selv før både pris og detaljer var på plass, har Biltrend-gruppen kontrakter på flere titalls biler i et marked som åpenbart har ventet på at både pris, design og rekkevidde skulle stemme med forventningene, sier Glenn Hugo Nilsen hos Biltrend.

Nye IONIQ er på plass hos Biltrend, og Glenn Hugo Nilsen ønsker alle velkommen til å prøvekjøre bilen. Send en e-post til glenn@biltrend.no eller ring 974 93 000.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet