Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Den gode nyheten for alle med rekkeviddeangst

Annonse fra Biltrend

Også tradisjonsrike Opel er på banen med en skikkelig godbit for alle som vurderer el-bil.

Det tyske bilkonsernet har nettopp lansert AMPERA-e, med svimlende 500 kilometers rekkevidde på én lading. Lanseringen fant sted på årets store bilmesse i Paris, og bilprodusentens kvantesprang med henhold til rekkevidde ble det store samtaleemnet.

- I tillegg til en enorm rekkevidde vil nok både akselerasjon, plass og teknologiske nyvinninger plassere bilen i en helt ny divisjon for el-biler, sier Opel-ansvarlig Svein Harald Jacobsen hos Biltrend. Ampera-e akselererer fra 0 til 100 på 7,3 sekunder og bilen kommer med et meget avansert 360 graders kamera- og radarsystem som muliggjør mange spennende sikkerhets- og komfortfunksjoner. Ampera-e beregnes levert til Norge i løpet av 2017.

Les mer om Ampera her.

Mokka X – velutstyrt SUV for byfolk i nord

 Nye Mokka X er en forbedret utgave av modellen som Opel lanserte i 2012, og fremstår som stabil, lettbeint og overraskende dynamisk selv på på rufsete underlag. En rekke tester fremhever modellens X-faktor og plasserer bilen i toppen av kompakt-SUV-klassen:

NYTT OM BIL

DIN SIDE

BIL OG MOTORBLOGGEN

Her finner du mer informasjon om nye Mokka X

- I tillegg til drømmekombinasjonen bensinmotor, firehjulsdrift og automatgir, får nye Mokka X Premium enda mer standardutstyr inkludert i bilens pris. Med klasseledende utstyr som Opel OnStar, Full LED AFL frontlys, Opel Eye førerassistentsystem og nøkkelfri åpning og start gir nye Opel Mokka X enda mer bil for pengene, sier, sier Svein Harald Jacobsen. 

Svein Harald Jacobsen inviterer til prøvekjøring. Ring 974 93 000 eller send e-post til svein@biltrend.no.
Biltrend

Biltrend er et komplett motorvarehus med produktbredde og –dybde i skandinavisk særklasse. Hos oss får du bil, båt, motorsykkel, moped, ATV, snøscooter, påhengsmotorer, båt-, scooter- og tilhengere, snøfresere, bekledning og utstyr, dekk, delelager og verksted.

Biltrend er etablert i Tromsø, Harstad og Sortland.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet