Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Trude og Marthe viser fram årets lutefisk i vår fiskedisk.

Denne magiske lutefisksausen erstatter tilbehøret

Annonse fra Eide Handel

Og nå kan du si farvel til plukking av fiskebein.

 Nå skal jeg lage en fantastisk saus du garantert ikke har smakt før!

Øystein Moe, ferskvaresjef ved Eide Handel, smiler lurt. Det geniale med sausen er at den kombinerer flere av ingrediensene som er vanlig å sette på bordet som tilbehør til den norske fiskeklassikeren. Sennep, brunost og sirup. Alt finner sin plass i den magiske lutefisksausen. Oppskriften finner du til høyre i saken (eller nederst hvis du leser på mobiltelefon).

Her kan du se hvordan Øystein tilbereder det perfekte lutefiskmåltid. Det er enklere enn du tror.


Nå er endelig lutefisksesongen her! Denne tradisjonelle retten hører årstiden til, og kan serveres til både hverdag og fest. Og med lutefisk av filét slipper du helt å plukke bein når du skal spise!

- Den fineste vinterskrei som ryggbeinet er skåret bort fra, sier Øystein Moe.

Trofast

Eide Handel selger også i år beinfri lutefisk laget av Åge Gerhardsen. Han er en av våre mest trofaste leverandører, og det er ikke uten grunn at det er mange som foretrekker hans fisk! Denne lutefisken er nemlig laget av beinfrie filéter av førsteklasses torsk, og blir dermed et virkelig kvalitetsprodukt.

Optimalt

Både lutingen av fisken og kokingen kan bedre finjusteres når tykkelsen på fiskestykkene er så jevn, og dermed får du et helt optimalt resultat når middagen er klar for servering.

Lutefisken blir fastere og finere på denne måten, men den er også lettere å spise. Med beinfrie fiskestykker slipper du nesten alt arbeidet med å rense fisken på tallerkenen. Skal du forsøke å introdusere lutefisk til barna, er det genialt at den er uten bein.

Mindre til spille

Dessuten er det mindre som går til spille, slik at du kan beregne litt mindre fisk per person – hvis da ikke du spiser mer fordi denne fisken er så ekstra delikat! Et halvt kilo per person kan kanskje bli i minste laget da.

I tillegg til lutefisken fra Åge Gerhardsen har vi også fersk lutefisk fra Ivan Lorentzen samt vår egenproduserte lutefisk fra Eide Handel. Vi selger selvsagt frossen lutefisk året rundt, men nå i høysesongen er det naturligvis ferske varer som frister mest.

Siden 1953 har Eide Handel vært knyttet til lokalmiljøet i Eidkjosen på Kvaløya. Som landhandel for bygdas egne, til å bli et mathus hvor folk fra hele Troms kommer for å få ekte matopplevelser. Vi glemmer likevel ikke våre røtter, med vårt eget preg som landhandel skal du kunne kjøpe alt fra kjøkkenutstyr til de fineste dagligvarer.

Egenprodusert middagsmat, ferske råvarer og topp utvalg i dagligvarer. Forutsetningen for en god smaksopplevelse er ferske råvarer av beste kvalitet. Utenfor kysten av Nord-Norge finner vi fisk av verdens beste kvalitet. I de mer og mer berømte Lyngsalpene finnes unike beiteforhold for lam.

Alt dette er vi så heldig å kunne tilby deg som kunde enten fersk al dente eller videreforedlet under egne unike merkevarer som Alpelam fra Lyngen, Heimelaga fra Yttersia og Heimelaga fra vårt eget kjøkken. Her finner vi Eide karbonade, Mathusets fiskegrateng for å nevne noe.

Mathuset Eide Handel ligger bare 1 mil utenfor sentrum av Tromsø - i Eidkjosen - hjertet av Kvaløya. 

Magisk lutefisksaus

Denne oppskriften kommer fra Ongajoksetra i Alta, der de hadde noe på menyen som de kalte «Pappas lutefisksaus». Den kombinerer det klassiske tilbehøret i en egen saus, og smaker helt nydelig til lutefisk!

Denne oppskriften er nok til omtrent 6 porsjoner.

250 g smør

2 dl sennep (vanlig, norsk type)

2 dl lys sirup

15 skiver brunost

Smelt smøret i en gryte. Rør inn de andre ingrediensene etter tur, slik at de smelter i sausen. La det hele småkoke i et par-tre minutter, så er det klart. Sausen kan også fryses hvis dere mot formodning skulle få noe til overs.

Lutefisk i ovn

500-700 g beinfri lutefisk per

person

3-4 ss salt

Legg porsjonsstykkene med skinnsiden ned i en langpanne. Strø på med salt og la dem ligge i 30 minutter. Slå bort vannet som har samlet seg i pannen. Dekk med aluminiumsfolie og sett i ovnen, 200 °C i 35-40 minutter (lengre steketid gir bløtere fisk). Når det er 10 minutter igjen av steketiden, tar du av folien og heller væske over fisken, som nå ligger i langpannen.

Lutefisk er et av de klassiske julemåltidene.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet