Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Med disse 6 triksene er du garantert saftig svinekjøtt på grillen

Annonse fra Ingebrigtsen kjøttvarer

Her finner du alt du trenger å lage den perfekte grillfesten for både store og små.

Etter en dag med NM-vinner i grill, Niels Høegh, og VM-vinner i grill, Espen Lynghaug, var markedssjef Silje Bjørkmo ikke spesielt sulten da hun kom hjem til middag.
Ventepølsepizza og hvitløkspølse i bayerbad.
Svin ytrefilet - så saftig er det mulig å få den.

Espen Lynghaug, VM-vinner i grill, er stort sett mild. Vennlig som en fønvind. Snille øyne og myk stemme. Men plutselig blir han streng. Han ser rett i kameraet:

- Stekegafler kaster dere når dere kjøper et grillsett, men klypene beholder dere, sier Espen.

Brødrene Ingebrigtsen legger sin ære i et godt og bredt utvalg grillmat for nordnorske ganer. Les mer om produktene her.

Så saftig at du knapt tror det

Svin ytrefilet - så saftig er det mulig å få den.

Så, det var det. Ansiktet lysner igjen. Ingenting overlates til tilfeldighetene, når Espen og kollega Niels Høegh, NM-vinner og NM-dommer i grill, er ute på «Oppdrag svinefilet så saftig at du knapt tror det».

Tidligere i sommer lærte de bort sin legendariske piri piri-saus som gir et kraftig kick til grillmaten.

La oss være ærlig, svin er fantastisk, men kan være krevende på grillen. Det kan bli tørt.

Vil klemme deg hardt med tårevåte øyne

Men ikke når herrene Lynghaug og Høegh har grillvakt. Følg disse rådene, og dine grillgjester vil klemme deg hardt med tårevåte øyne og skrive deg rett inn i testamentet sitt:

1. Smør inn svinefileten, for eksempel en ytrefilet, med dijonsennep og pepper.

2. Rull den inn i bacon.

3. Legg den på indirekte varme i grillen. Sett lokket på. La den så være i fred, og for all del; ikke stikk i den (da blir Espen streng igjen)

4. Ta den av når kjernetemperaturen når 67 grader.

5. La ytrefileten hvile noen minutter.

6. Server, og motta folkets uforbeholdne hyllest.

Fantastisk lammekølle

Lammekølle.

Men festen er ikke over, det er lammekølle igjen. Lammebog som er halvt utbeinet; skanken er beholdt, men resten av beinet er fjernet. Ferdig kokt, klar til oppvarming. Dette er utmerket festmat, tilberedt hel på grillen, og servert med godt tilbehør tar den seg flott ut på spisebordet! Lynghaug og Høegh tar den opp til et nytt nivå når de pensler den med dijonsennep og honning.

- Fantastisk. Det er ikke mange deler av verden som har bedre lammekjøtt enn det norske, sier Espen Lynghaug.

Etter en dag med NM-vinner i grill, Niels Høegh, og VM-vinner i grill, Espen Lynghaug, var markedssjef Silje Bjørkmo ikke spesielt sulten da hun kom hjem til middag.

Niels nikker enig, men er nå dypt konsentrert om sine hjemmelagde, kokte peanøtter med hvitløk og chili. Se oppskriften i filmen over, eller les oppskriften nederst i saken.

Ikke glem barna

Ventepølsepizza og hvitløkspølse i bayerbad.

Hadde det vært mulig, hadde herrene Høegh og Lynghaug ringt Folkeregisteret og meldt flytting til Weber-grillen de har søkt tilflukt ved. Grilling skal ta tid, de vil gjerne holde på i timesvis før gjestene kommer. Det er sosialt, og det er kos. Men det er to ting som man ikke må glemme:

Sitt eget blodsukkernivå

Og barna

Hverken barn eller blodsukkernivå er kjent for sin tålmodighet. Videoen nedenfor løser alle problemene. Her lærer du å lage følgende:

-Ventepølsepizza

-S’mores - en amerikansk grilldessert av kjeks, marshmallows og sjokolade. (Den får alle barn til å spørre om some more - derav s’mores)

-Pølse i bayer

Året var 1948. Det store kjøtteventyret til brødrene Bertrand og Johannes Ingebrigtsen starter. På folkemunne kalles de bare «Brødrene», og fra Hansjordnesbukta forsynes Tromsø med lokale kjøttvarer fram til 1978. Da flyttes driften til Tønsnes. På 70-tallet overtar Ronald, Bertrands sønn, driften, men filosofien er den samme: Kjøttmat på den tradisjonelle nordnorske måten.


I dag tar ikke pølsemakerne seg fysisk inn i ovnene (da hadde bedriften fått Arbeidstilsynet på nakken) for å snu stokkene med pølser for å sikre jevn røking, men høy kvalitet er fortsatt førsteprioritet. Den trofaste staben tar det bokstavelig talt personlig de sjeldne gangene kunder har noe å utsette på kjøttvarene.

I bransjen har veteranene Bjørn Helge Teigen og Odd-Arne Karlsen legendestatus. Sistnevnte er Nordkalottmester i å sette sammen nye og spennende smaker.

Den dag i dag baserer mye av produksjonen seg på håndarbeid. Lammerull og sylte legges for hånd, pinnekjøttet henges til tørk på gammelmåten – uten bruk av klimarom. Karbonader, og kjøttkaker stekes for hånd.

Brødrene Ingebrigtsen er hjertelig tilstede med nydelige kjøttvarer til alle årstider.

Nå banker sommeren på døra, og da er det grill som gjelder. Brødrene Ingebrigtsen har aldri satset så mye på velsmarkende grillmat som i år. God sommer!


Dagens meny

-Svinefilet i dijonsennep surret i bacon

-Lammekølle marinert i dijonsennep og honning

-Kokte peanøtter

-Hvitløkspølse i bad av Bayerøl

-Ventepølsepizza

-S’mores - grilla kjeks med marshmallows og sjokolade

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet