Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lag spareribs selv - du kommer aldri til å angre

Annonse fra Ingebrigtsen kjøttvarer

Spareribs er den ultimate grill-klassikeren. Slik får du den perfekt

Den beste BBQ-sausen lager du selv.
Markedssjef Silje Bjørkmo hos Brødrene Ingebrigtsen angrer ikke på at hun slapp løs grillmesterne Niels Høegh og Espen Lynghaug på godsakene sine.

- Mange tror at kjøttet skal løsne inntil beina, men hvis ribben er perfekt, skal den dele seg slik at det er kjøtt på begge sider, sier Espen Lynghaug, VM-vinner i grill.

Den beste BBQ-sausen lager du selv.

Det ryker av ribba. Duften av grill, svineribbe, krydder og en saftig, hjemmelaget BBC-saus leker med lufta. Han tar tak i ribba. River forsiktig. Riktig så medgjørlig deler den seg med rikelig kjøtt på begge sider av beina.

Klarer ikke å holde seg unna

Kollega Niels Høegh klarer ikke å holde seg unna lenger. Han må smake:

- Oh oh oh! forklarer han, og utdyper:

- Det er så mye rart i butikkene. Dette er jo ordentlig kjøtt.

SE OGSÅ: Noe grillmat tar tid. Da er det viktig å ha en ventepølse eller to på lur. Men har du hørt om ventepølsepizza?

Satser tungt

Markedssjef Silje Bjørkmo hos Brødrene Ingebrigtsen angrer ikke på at hun slapp løs grillmesterne Niels Høegh og Espen Lynghaug på godsakene sine.

Tradisjonsrike Brødrene Ingebrigtsen i Tromsø satser tungt på grillmat tilpasset nordnorske ganer i år. Variasjonen er stor, og akkurat nå har de kjørt ut selve prikken over i’en til butikkene: Rå, ubehandlet baby back-ribs the american way. Selve klassikeren innenfor USA-inspirert barbecue.

SE OGSÅ: Det skjer noe magisk med grillmaten når chiliolje, hvitløk og sitron møtes. Denne hjemmelagde piri piri-sausen løfter grillmaten til et helt nytt nivå.

Prøv å gjøre det selv en gang, og du vender nok aldri tilbake til de mange ferdigpreparerte variantene som kun trenger oppvarming. Saken fortsetter under videoen

Grillet svinenakke - perfekt festmat.
Det er lov å spise spareribs med fingrene. Det er faktisk nesten påbudt.

4 enkle trinn

Se filmen, og la grillmesterne Lynghaug og Høegh guide deg kjærlig gjennom prosessen mot den perfekte spareribs.

1. Riv av hinna på oversiden

2. Gni inn ribba med en rub (krydderblanding)

3. Legg den på indirekte varme på grillen. Grillen skal ha en temperatur på 90 - 120 grader. Ha en pakke røykeflis liggende på grillen.

4. Pensle med BBQ-saus underveis. Ta av etter 4-5 timer. Server.

Svinenakke

Grillet svinenakke - perfekt festmat.

Den samme framgangsmåten bruker du på en saftig svinenakke.

SE OGSÅ: 6 trinn som garanterer saftig svinekjøtt pluss en grilla dessert som barna aldri vil få nok av.

Interessen for grilling og Barbecue har praktisk talt eksplodert de siste årene. Fra at å invitere til grillfest handlet om å kjøpe inn en flintsteik, pølser og øl, har vi fått et utvalg av grillmat og grillprodukter som er enormt. Norge er faktisk det mestgrillende landet i Europa. Men, det enorme fokuset på dyre griller, avanserte retter og tilbehør kan faktisk virke mot sin hensikt. Hvis en tror en må leie inn en grillkokk for å ha en grillfest, noe som er blitt mer og mer vanlig, har vi gått for langt.

Opprør mot snobberiet

Det er lov å spise spareribs med fingrene. Det er faktisk nesten påbudt.

Selv om herrene Lynghaug og Høegh har VM- og NM-titler i grilling å vise til, ønsker de nå å gjøre tre ting:

1. Gjøre opprør mot grillsnobberiet

2. Vise at med gode råvarer og enkle grunnoppskrifter så kan alle grille

3. Grill egner seg helt ypperlig for å tilberede også store kjøttstykker til festmat selv den mest kresne gjest vil elske

- Grilling er enkelt!

- Vi vil rett og slett vise hvor fantastisk enkelt det er å grille, med produkter en får ferdig tillaget fra kjøttbedriftene, og på en helt vanlig grill, slik folk flest har.

Året var 1948. Det store kjøtteventyret til brødrene Bertrand og Johannes Ingebrigtsen starter. På folkemunne kalles de bare «Brødrene», og fra Hansjordnesbukta forsynes Tromsø med lokale kjøttvarer fram til 1978. Da flyttes driften til Tønsnes. På 70-tallet overtar Ronald, Bertrands sønn, driften, men filosofien er den samme: Kjøttmat på den tradisjonelle nordnorske måten.


I dag tar ikke pølsemakerne seg fysisk inn i ovnene (da hadde bedriften fått Arbeidstilsynet på nakken) for å snu stokkene med pølser for å sikre jevn røking, men høy kvalitet er fortsatt førsteprioritet. Den trofaste staben tar det bokstavelig talt personlig de sjeldne gangene kunder har noe å utsette på kjøttvarene.

I bransjen har veteranene Bjørn Helge Teigen og Odd-Arne Karlsen legendestatus. Sistnevnte er Nordkalottmester i å sette sammen nye og spennende smaker.

Den dag i dag baserer mye av produksjonen seg på håndarbeid. Lammerull og sylte legges for hånd, pinnekjøttet henges til tørk på gammelmåten – uten bruk av klimarom. Karbonader, og kjøttkaker stekes for hånd.

Brødrene Ingebrigtsen er hjertelig tilstede med nydelige kjøttvarer til alle årstider.

Nå banker sommeren på døra, og da er det grill som gjelder. Brødrene Ingebrigtsen har aldri satset så mye på velsmarkende grillmat som i år. God sommer!


Dagens meny

-Spareribs

-Svinenakke

Verdens beste BBQ saus på under fem minutter

-500 g ketchup

-250 g brunt sukker

-En halv grapefrukt

Sausen kan varieres med:

-1 dl sterk kaffe

-1 ss tabasco

-Konjakk

-Cola

Det finnes mange grillsauser i butikken, men den beste lager du selv. Hell en flaske ketchup i en kasserolle og bland ut med brunt sukker. Helst brunt rørsukker. Varm sakte opp til alt er smeltet.

Når den er glatt og smooth, klemmer du saften fra en halv rosa grapefrukt i sausen og rører dette inn. Smak til. Grapefrukten tilfører en syrlig (nærmest sur-søt smak) på tunga. Sausen holder seg fint i kjøleskap en uke.

Tromsørub

En røb er krydder som du «gnir» inn i kjøttet før du setter den til langtidssteking i grillen. Dette funker spesielt godt på svinenakke og spareribs, men også til andre retter. En røbb kan du eksperimentere med selv, og du finner mange sorter i butikken.

Vi gir deg her en spesialoppskrift på Tromsørøbben. Det er den vi bruker i serien på TV. I denne røbben bruker vi en urt som heter SAR. Den kalles «fattimannspepper» og gror godt i nord. Finner du den, tørker du den og knuser den inn i krydderblandingen. Kan ikke SAR skaffes, kan du erstatte den med tørket merian.

-5 ss paprikapulver

-2 ss salt

-2 ss brunt sukker

-2 ss chilipulver

-2 ss SAR / har du ikke det, bruker du Merian

-1 ss malt hvit pepper

-1 ss tørket oregano

-1 ss hvitløkspulver

-1 ss løkpulver

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet