Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Det møreste kjøttet jeg har smakt i hele mitt liv

Annonse fra Eide Handel

Bytt ut lammelåret med lammeplomme til påske i år. Du kommer ikke til å angre.

De ser ut som to smågutter på julaften. Tindrende øyne og salige smil. Alt de så vanligvis så kjeftsterke karene klarer å lire av seg er noen lykksalige «Mmmmm!».

Til slutt finner Jørn Hoel ord:

- Jeg tror det er det møreste kjøttet jeg har smakt i hele mitt liv. Helt sykt.

Overraskende raskt å lage

På godt under timen har Mads Nilsen, Eide Handels egen lammeekspert, tryllet fram en fantastisk lammemiddag. Og det beste av alt; dette er påskemat enhver glad matamatør kan gjenskape - også på et lite hyttekjøkken langt til fjells.

På denne siden deler Eide Handel sine to favorittoppskrifter på lammeplomme. Blåmuggsausen i den nedersen oppskriften må for all del ikke være uprøvd!

Bytt ut lammelåret

Mange nordmenn sverger til det tradisjonelle lammelåret i påsken. Ingenting galt i det, men hvis du virkelig vil imponere - og spare tid - så anbefaler Mads og Jørn å gå for lammeplomme.

Hvorfor? Mads Nilsen har en liste med argumenter:

-Lammeplommen blir også kalt innerlåret, og er den møreste og saftigste delen på lammelåret

-Du slipper å dra med deg et digert lår på påsketur

-Det er enklere å få et perfekt resultat enn med lammelår

-Det er lettere å tilberede hvis man ikke er så mange til bords. En lammeplomme er perfekt til 2 personer

-Lammeplommen er benfri

-Den er fettfri

-Og garantert mør

Lammeplommen som Mads og Jørn nyter, lager du lett selv.

Verdens beste råvare

- Jeg har valgt ut et enkelt tilbehør. Man trenger ikke mer når råvarene er så gode. Alpelam fra Lyngen er etter min mening en av verdens beste råvarer å jobbe med, sier Mads.

Jørn Hoel reiser verden rundt på jakt etter de mest fantastiske matopplevelsene, men nikker enig.

Nå er det faktisk også bevist at Mads og Jørn har rett.

Forskerne gir dem rett

Ifølge forskning.no viser de nye vegetasjonskartene til Norsk institutt for skog og landskap at sauene i Lyngen har god grunn til å trives, beitemarkene er de beste i hele landet.

- Det er den næringsrike berggrunnen i Lyngsalpene som gir de frodige fjellsidene den spesielt gode kvaliteten som beite, forteller Finn-Arne Haugen, vegetasjonskartlegger og leder for Skog og landskaps kontor i Tromsø, til forskning.no.

God påske!

- Lammeplommen er selve diamanten i lammelåret, mener Mads Nilsen.

Siden 1953 har Eide Handel vært knyttet til lokalmiljøet i Eidkjosen på Kvaløya. Som landhandel for bygdas egne, til å bli et mathus hvor folk fra hele Troms kommer for å få ekte matopplevelser. Vi glemmer likevel ikke våre røtter, med vårt eget preg som landhandel skal du kunne kjøpe alt fra kjøkkenutstyr til de fineste dagligvarer.

Egenprodusert middagsmat, ferske råvarer og topp utvalg i dagligvarer. Forutsetningen for en god smaksopplevelse er ferske råvarer av beste kvalitet. Utenfor kysten av Nord-Norge finner vi fisk av verdens beste kvalitet. I de mer og mer berømte Lyngsalpene finnes unike beiteforhold for lam.

Alt dette er vi så heldig å kunne tilby deg som kunde enten fersk al dente eller videreforedlet under egne unike merkevarer som Alpelam fra Lyngen, Heimelaga fra Yttersia og Heimelaga fra vårt eget kjøkken. Her finner vi Eide karbonade, Mathusets fiskegrateng for å nevne noe.

Mathuset Eide Handel ligger bare 1 mil utenfor sentrum av Tromsø - i Eidkjosen - hjertet av Kvaløya. 

Lammeplomme med ovnsstekte poteter og rødbeter, sellerirotpuré og rosmarinsjy

(til 2 personer)

-1 lammeplomme

-1 ss godt smør

-Salt og pepper

-1 hvitløksfedd

-1 liten kvast rosmarin

-1 ss hakket persilleblad

Smelt smør i ei steikepanne med hvitløk og rosmarin, fres på svak varme i ca. 3 min. Ta ut rosmarinen og hvitløken. Nå har du et godt parfymert steikesmør. Brun lammeplomma ca. 2 min på hver side. Legg den på et ark aluminiumsfolie, strø over litt hakket persille og tøm over steikeskyen. Pakk lammeplommen inn i folien og stek i steikeovn på 180 grader i 13-14 min. Du kan også bruke steiketermometer. Lammeplomma er godt rosa på 62 grader og gjennomstekt på 72 grader. La den hvile i ca. 15 min før du skjærer opp. Mens kjøttet hviler seg, steker du rødbet-/potetbåtene

Ovnsstekte potet- og rødbetbåter

-3 små rødbeter

-4 små mandel- eller amadine potet

-1 god kvast fersk timian

-God olivenolje

-Godt flaksalt

Skrell rødbetene og skjær dem i båter. Vask potetene og skjær dem i like store båter som rødbetene. Bland dette i en bolle med olivenolje, timian, flaksalt og pepper. Stekes i ca. 15 min på 220 grader.

Sellerirotpuré

-1/2 sellerirot

-0,5 l helmelk

-1/2 sitron

-1 ss smør

-salt

-cayennepepper

Kok sellerirota mør i melk, sil av mesteparten av melka. Mos til puré og smak til med cayennepepper, sitronsaft, smør og salt.

Rosmarinsky

-2 ss hakket fersk rosmarin

-2 dl rødvin

-en liten skvett balsamico

-2 ss sukker

-1 fedd hvitløk

-Salt og pepper

Smelt sukkeret i ei steikepanne. Tilsett resten av ingrediensene og smak til med salt og pepper, og reduser til konsistensen er passe.

Helstekt lammeplomme med soppsaus, ovnsbakte grønnsaker og poteter

(4 pers)

-1 kg lammeplomme

-Salt og pepper

-Smør

-Evt. provencekrydder

Krydre lammeplommen med salt, pepper og provancekrydder.

Brun den raskt i stekepanna, etterstek i ovnen på 200°C i ca. 20 minutter

(kjernetemperatur 60°C). Pakk lammeplommen inn i matpapir og la den hvile

i ca. 15 minutter før den skjæres i tynne skiver.

Ovnsbakte grønnsaker og poteter:

-1 kg små poteter med skall (eks. amedine)

-1 aubergine

-1 squash

-2 paprika

-1 hel hvitløk

-2 små løk i båter

-2 ts rosépepper

-2 dl olivenolje

-10-12 sherrytomater

-Maldonsalt

-1 ss provencekrydder

Kutt grønnsakene grovt (ikke tomater). Bland så med

poteter, krydder, olje og salt. Sett ovnen på 200°C. Ha

grønnsakene i en ildfast form. Stek i ca. 20 minutter. Rør

litt rundt og tilsett tomatene. Stek så i 5-10 minutter til.

Soppsaus med blåmuggost:

-200 g sjampinjong (i skiver)

-½ løk (finhakket

-1 ts timian

-1 ss smør

-½ dl hvitvin

-1 ss olivenolje

-2 dl kremfløte

-1 dl H-melk

-50 g blåmuggost (eks. gorgenzola)

-maizenna

-Salt og pepper

Fres løk og sopp mør i smør og olje. Tilsett hvitvin og

kok til væsken har fordampet. Tilsett timian, fløte, ost og

melk. Småkok i 10 minutter. Jevn med maizenna og smak

til med salt og pepper.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet