Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik reagerte Ingeborg (8 mnd.) da hun smakte lutefisk for første gang

Annonse fra Halvors Tradisjonsfisk

Lutefisken erobrer ungdommen. Og her er tre enkle tips som gjør at du får den helt perfekt.

Når nordmenn diskuterer lutefisk, ender det svært fort med en opphetet diskusjon om tilbehør. Saus eller ikke saus? Hvilken type brunost? Ertestuing eller ertepuré? Lompe, sirup, kålrot. Mild eller sterk sennep? Gulløye eller mandelpotet?

Det er da Svein Bjørndal, Halvors egen kokk og mangeårig lutefiskguru, tar et skritt tilbake. Med et smil. Han vet hva som er viktigst.

Den beste lutefisken

Fisken.

Selvfølgelig er det fisken.

- Det er faktisk enklere enn mange tror. Nå skal jeg vise tre enkle triks som mange ikke er klar over, sier Svein.

Tre triks som gjør lutefisken perfekt

Vi befinner oss på kjøkkenet til Liv Margrethe Hansen (25), datteren til selveste Halvor Hansen. Liv tok nylig over ansvaret til Italia-satsingen til Halvors Tradisjonsfisk. Tro for all del ikke at Liv ikke kan diske opp med lekker lutefisk, men akkurat i dag er målet at den skal bli helt perfekt. Intet mindre. Og da kommer Sveins rutine godt med.

Tips 1: Bruk nok salt

- Den største feilen mange gjør er å salte for lite. Bruk 1,5 spiseskje per kilo lutefisk. Jeg foretrekker finsalt, det smelter fortere og du får en jevnere saltsmak, sier Svein.

Tips 2: Lutefisken skal romtempereres

- Behandle lutefisken som en biff, smiler Svein, og forklarer:

- Lutefisken bør være romtemperert før du baker den i ovnen. Da får du en jevnere varmebehandling, og koketida reduseres.

Tips 3: Bak de tykkeste fiskestykkene først

- Og når du har servert de til gjestene dine, setter du de tynneste og minste bitene inn i ovnen. De trenger gjerne 10 minutter kortere koketid, sier Svein.

Slik ser du at lutefisken er ferdig

- Du ser det når skivene som er naturlig i fiskekjøttet, deles fra hverandre, sier Svein.

Stadig flere unge spiser lutefisk

Liv Margrethes gjester er storfornøyde. Muligens litt inhabile i og med at hun har invitert sine søstre med familie - alle har naturlig nok spist mye god lutefisk fra Halvors Tradisjonsfisk opp gjennom årene. Lille Ingeborg på 8 måneder rynker ikke en gang på nesa når mamma Ingrid Kristine gir henne en bit.

De gleder seg stort over at lutefisk blir mer og mer populært blant de yngre. I flere og flere kretser har den tradisjonsrike lutefisken fått kultstatus.

En undersøkelse som Norstat gjorde for Meny i fjor viste følgende:

-Dobbelt så mange unge mennesker i alderen 18 - 30 år hadde lutefisk som favorittjulemat sammenliknet med året før.

Halvors lutefisk er tilpasset yngre ganer

Halvors Tradisjonsfisk har jobbet målbevisst med å treffe yngre målgrupper:

-Lutefisken er fastere. Tørrfisken som brukes er håndplukket

-Lutefisken er ikke luta tvers gjennom. Det gir en mindre gelékonsistens

-Lutefisken er nesten helt skinn- og beinfri

    - Mange tør ikke å kjøpe lutefisk fordi de tror det er vanskelig, og at fisken er for bløt. Det er myter vi vil til livs.

Lutefisk er toppidrett

Halvor Hansen konstaterer at årets lutefisk er akkurat slik de ville den skulle være. Han er glad, men også lettet.

- Lutefisksesongen er en påkjenning, det er toppidrett. Det blir det når man lager noe som betyr så mye for så mange.

Halvors Tradisjonsfisk er lokalisert i Tromsø, med umiddelbar nærhet til de aller beste råvarene fra våre arktiske, iskalde farvann. Her blir førsteklasses fisk fra den nordnorske kystfiskeflåten videreforedlet under oppsyn av dyktige og kvalitetsbevisste produsenter.

Halvors lutefisk med sennepssaus

4 porsjoner:

-Ca 3 kg lutefisk

-3-4 ss finsalt

-500 g bacon i terninger

-700 gram frosne erter

-120 gram smør

-5 dl H-melk

-40 gram hvetemel

-3 ss grov sennep

-Salt og pepper

Slik gjør du:

Lutefisk

Legg lutefisk stykkene i langpanne/ildfast form. Fordel saltet over fiskestykkene og la det stå å trekke inn i fisken i 1 time på kjøkkenbenk. Hell deretter av vannet som fisken har sluppet, dekk godt til med aluminiumsfolie og bak fisken i ovn på 200g i ca 30 minutter. Sjekk om fisken er ferdig ved å se om den begynner å flake seg. Det er viktig at fisken står på kjøkken benk når den trekker salt for å temperere seg, dette gjør at koketiden reduseres.

Sennepssaus

Smelt 40g av smøret i en liten kjele, tilsett hvetemel og fres dette til blandingen begynner å bli hvit. Spe deretter med melken. La sausen småkoke i ca 10 minutter, tilsett grov sennep og smak til med salt og pepper.

Ertepure

Kok opp vann i en kjele, tilsett de frosne ertene og kok opp. La ertene stå å trekke noen minutter. Hell av vannet og mos ertene med stavmikser, rør inn små terninger med smør(80g) og smak til med salt og pepper.

Bacon

Legg bacon terningene i kald stekepanne, skru på varmen og stek de gylden brune.

Server lutefisken med kokte poteter, flatbrød og sennep. Ha også gjerne revet brun ost som tilbehør.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet