Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Litt salt hører med. Svein-Ingvar Bjørndal og Liv Margrethe Hansen samarbeider fint.

Vet du egentlig hvor enkelt det er å bruke tørrfisk når du lager mat?

Annonse fra Halvors Tradisjonsfisk

Nå får du endelig gryteklar tørrfisk i strimler.

Tørrfisk til middag? Det er enklere enn du tror.

Fløtegratinerte poteter er en favoritt for mange norske ganer, men visste du at tørrfisk og fløtepoteter er en perfekt kombinasjon?

Mange aner ikke hvor anvendelig, delikat, smakfull og ikke minst enkelt det har blitt å bruke tørrfisk i matlaging.

Hemmeligheten

Hemmeligheten er gryteklare, ferdig utvannede tørrfiskstrimler uten skinn og bein.

Slik ser pakkene ut.

- Vi ønsket å lage et produkt som kan brukes i de fleste retter, og som passer for den yngre generasjonen som er opptatt av sunnhet og ekthet, sier Halvor Hansen, styreleder og eier av Halvors Tradisjonsfisk.

Fantastisk oppskrift

Her får du en fantastisk oppskrift med tørrfisk og fløtegratinerte poteter.

Og her finner du enda flere tørrfisk-oppskrifter

Enkel filosofi

Filosofien til Halvors Tradisjonsfisk er enkel. Å skape enkle, moderne og velsmakende råvarer med utgangspunkt i de klassiske, nordnorske foredlingsmetodene for fisk fra det rene, kalde Barentshavet.

- Tørrfisk har mer karakter og en rikere smak enn vanlig, fersk torsk, sier Svein-Ingvar Bjørndal, daglig leder i Halvors Tradisjonsfisk.

- Men begge deler er veldig godt, sier Liv-Margrethe.

Favorittoppskrift

Fløtegratinerte poteter er en favoritt for mange norske ganer, men visste du at tørrfisk og fløtepoteter er en nesten perfekt kombinasjon?

Halvors gratinerte tørrfisk tar max en halvtime å lage.

Og her finner du enda flere tørrfisk-oppskrifter

- Min favoritt blant tørrfiskoppskriftene våre, sier Liv Margrethe, og legger til:

- Og den passer like godt til hverdag som til fest.

- Men da lager vi den da, sier Svein-Ingvar.

Velbekomme!

Perfekt til hverdag og fest.

Halvors Tradisjonsfisk er lokalisert i Tromsø, med umiddelbar nærhet til de aller beste råvarene fra våre arktiske, iskalde farvann. Her blir førsteklasses fisk fra den nordnorske kystfiskeflåten videreforedlet under oppsyn av dyktige og kvalitetsbevisste produsenter.

Halvors gratinerte tørrfisk

Porsjoner: 4

Tid: 40 minutter


Dette trenger du:

• 1 kg HALVORS Tørrfiskstrimler

• 1 kg fløtegratinerte poteter

• 1 stk løk

• 2 stk gulrøtter

• ½ stk kålrot

• ¼ stk hodekål

• 3 fedd hvitløk

• ½ dl Olivenolje

• 50 gram revet parmesan

• Salt og pepper


Slik gjør du:

Skjær gulrøtter, kålrot, hodekål og løk i tynne staver. Stek grønnsakene sammen med finhakket hvitløk møre i olivenolje.

Tørk tørrfisken og ha på salt og pepper.

Legg tørrfisk og grønnsakene i en ildfast form. Fordel fløtebakte poteter over tørrfisken og grønnsaker. Ha på revet parmesan til slutt.

Stekes i ovn i 30-40 minutter ved 200 grader til retten har fått en gyllen overflate.

Serveres med godt brød.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet