Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Morten Gamst Pedersen bruker daglig Olivita. - Det er viktig å hente marginer der man kan.

Gamsten vil spille til han er 40: Slik holder han seg i form

Annonse fra Olivita

Snaue 12 år etter utenlandseventyret vendte Morten Gamst Pedersen tilbake i TIL etter et kort opphold i Rosenborg, men 35-åringen fikk en brutal start på comebacket. I sin første kamp fra start - mot nettopp RBK - pådro Gamst seg en komplisert skade.

En avrevet scene fra beinet i lysken truet karrieren.

Av ekspertene fikk han to valg; legge opp eller gi det et siste forsøk. De færreste trodde at han kom til å være i aksjon mer denne sesongen, i alle fall.

Test ut Olivita du også!

Svømte med 90-åringer

«Gamsten» gikk for nummer to, og innledet en tøff opptreningsperiode med opptil tre økter i uka. Den første gjennomførte han klokka 07.00 om morgenen sammen med pensjonister på Alfheim svømmehall.

Deretter ventet to styrkeøkter i løpet av dagen.

i serieinnspurten da TIL trengte han som mest - ble «Gamsten» meldt skadefri, og ble en sterk bidragsyter til at Gutan berget plassen med sin ro og tilstedeværelse.

- Det som er fint med fotball er at man kan spille fotball i alle aldre. Jeg terpet masse detaljer når jeg var yngre. Men når man blir eldre må man ta hensyn til at kroppen har vært gjennom en slitasjefase, og jeg har brukt utrolig mye tid på skadeforebygging. Det er jeg glad for, fotballen har gitt meg noe jeg aldri ville byttet ut. Fotball er det artigste jeg vet, og jeg ser fram til fortsettelsen. 

Den hjemvendte sønn: Morten Gamst Pedersen.

- Kjører du Ferrari, så fyller du 98-oktan

Gamst Pedersen har alltid hatt et bevisst fokus på kosthold og restitusjon. Det har lønnet seg. Særlig i hans periode i Blackburn var han ekstremt lite skadet - og ekstremt mye på banen:

I løpet av ni sesonger spilte han 288 Premier League-kamper for klubben - bare keeperlegenden Brad Friedel har flere. Han satte samtidig klubbrekord i antall sesonger på rad med scoringer (8) - og bokførte seg for over 30 mål totalt.

Test ut Olivita du også!

- Kosthold er noe som har stor betydning når du er idrettsutøver. Det er som å kjøre bil; dersom du har en Ferrari, så fyller du 98-oktan på tanken - den beste flybensinen du kan få tak i. Det er det samme med et menneske; putter du «drit» i kroppen, så får du ikke like mye tilbake.

LES OGSÅ: Ole (71) fikk beskjed om at han aldri mer kunne løpe. Vant NM i friidrett.

Og selv om kroppen er aldrende – er fokuset fortsatt skarpt.

- I TIL har vi et veldig bra fokus på kosthold. Det er viktig å kunne hente marginer der man kan. Vi i TIL er så heldig at vi har et samarbeid med Olivita. Det gir en positiv effekt. Hvis man kan hente marginer på en sånn type tilskudd – så er det ingenting som er bedre akkurat det.

Les mer om Olivita her.

Derfor bruker TIL Olivita

Fysisk trener i TIL – Truls Hallen – forklarer hvorfor klubben har valgt å ta i bruk det Tromsø-baserte forskningsproduktet Olivita.

- For toppidrettsutøvere er det viktig med tilskudd av omega-3 og antioksidanter. Vi vet at det kan ha gunstig effekt for restitusjonen mellom øktene, og det er også viktig for hjerte og kretsløp. Vi har også sett at det kan ha gunstig virkning for ledd i og med at fotball er en idrett hvor leddene belastes i veldig stor grad, sier Hallen. 

Truls Hallen.

Olivita betyr «livets olje», og er et patentert kosttilskudd med omega-3 fra selolje og oliveolje rik på antioksidanter. Produktet er basert på mer enn 20 års forskning ved Universitet i Tromsø. Det er det eneste produktet på markedet som kombinerer selolje med ekstra virgin olivenolje, og produktets unike egenskaper skyldes nettopp synergien av de to naturlige oljene. 

Fakta om Olivita

-Olivita er basert på mer enn 20 års forskning ved Universitetet i Tromsø og 9 kliniske studier på 1200 personer

-Utviklet av professorene Bjarne Østerud og Edel O. Elvevoll

-Forskningsresultatene er publiserte i anerkjente utenlandske tidsskrifter

-Omega-3 kosttilskudd som består av selolje (DHA, EPA, DPA), extra virgin olivenolje og vitamin D

-Olivenoljen beskytter omega-3 mot harskning

-Blandingen er patentbeskyttet

Helseeffekter ved bruk av Olivita

-Det å erstatte mettet fett med umettet fett i kosten har vist seg å senke/redusere kolesterolkonsentrasjonen i blodet. En høy kolesterolkonsentrasjon er en risikofaktor for utviklingen av koronar hjertesykdom

-DHA bidrar til å opprettholde normal hjernefunksjon

-EPA og DHA bidrar til hjertets normale funksjon

-Vitamin D bidrar til å opprettholde normale knokler

-Vitamin D bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon

-Vitamin D bidrar til immunsystemets normale funksjon

-Vitamin D bidrar til normale kalsiumnivået i blodet

-Olivenolje-polyfenoler bidrar til å beskytte fettstoffer i blodet mot oksidativt stress

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet