Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå strekkes Strandkanten ut i sundet: - Et prestisjeprosjekt

Annonse fra Heimdal Eiendomsmegling

Prestisjeprosjektet K10 - som kommer til å nyte blant Tromsø aller mest spektakulære utsikter, og på mange måter utgjøre prikken over I-en på Strandkanten som bydel - er nå endelig klar for bygging.

- Det blir et bygg som er beslektet med de andre byggene i nærheten, med spennende arkitektur. Bygget står imidlertid mer frittstående og lengst ut av samtlige, og blir sånn sett mer synlig. Det skiller seg også ut fra de andre gjennom fasademateriale i tre - og K10 får sin helt egen identitet, sier Monalf Figenschau i AT Plan og prosjektleder for K10. 

Ytterst i havgapet: K10 er det prosjektet på strandkanten som ligger lengst ute i Tromsøysundet.

Urban bydel

AT Plan sine arkitekter legger ikke skjul på at prosjektet har mye prestisje. 

Monalf Figenschau i AT plan & arkitektur - prosjektleder bak K10.

- Et viktig prosjekt – et av de siste prosjektene som skal være med å ferdigstille Strandkanten som bydel. Det er en tett bystruktur i området. Et hvert prosjekt utfordrer hverandre. Oppgaven vår er å gjøre det så attraktivt som mulig for hele området. Strandkanten har sin egen identitet. Den mest moderne og urbant planlagte bydelen i hele Tromsø, sier Figenschau.

Spektakulær utsikt

Leilighetene er vendt ut mot havgapet, og får utsikt mot Ishavskatedralen, Tromsøbrua, og i tillegg mot fjellene i flere himmelretninger.

- Du får en spektakulær utsikt fra nærmest samtlige rom som du ønsker utsikt fra, uansett hvor din leilighet befinner seg i bygget, forteller Figenschau.

Unik utsikt: I K10 får du leiligheter med unike bokvaliteter.

Arkitekturen

Bygget har en skrå fasade med store vinduer og inntrukkede balkonger som gir bebyggelsen særpreg rent estetisk.

- Vi jobbet mye med arkitekturen og siktlinjer – slik at prosjektet «åpner opp» så du får kontakt med sjøen når du oppholder deg på Strandveien og Strandkanten. Vi har ønsket å utnytte solforholdene så godt som mulig, samtidig som man ivaretar gode uteområder for beboerne og sikrer sikten mot sundet og langs strandpromenaden for folk flest som ferdes i området.

Se flere bilder fra K10 og arkitekturen her. 

K10 skal bygges med skrå fasade med store vinduer som sikrer utsikten mot alle himmelretninger. Her ser du mot Tromsøbrua.

Stiller spesielle krav

AT Plan overtok prosjektet i januar.

- I fjor (november 2015) sa kommunen nei til reguleringsplanforslaget som da forelå. På grunn av den unike beliggenheten ønsket kommunen å øke den arkitektoniske ambisjonen. Vi overtok prosjektet og våre arkitekter har siden januar jobbet med å lage et konsept som svarer til forventningene. I mai vedtok kommunen den nye reguleringsplanen som ga stramme føringer for artkitektur og kvalitet samt den nye kunnskapen vi har om springfo. Prosessen med reguleringsendringen var enestående på grunn av en tydelig kommune og effektiv saksbehandling. Vi er veldig fornøyd med resultatet og tilbakemeldingene fra kommunen har vært veldig bra, forteller Monalf Figenschau.

Uterom

Uteromsanlegget er utformet som et amfi fra øvre inngangsplatå og ned til strandpromenaden og sjøkanten. Amfiet skal ligge mot sørvest i le for nordavinden og vil også nyte gode solforhold. Stedet blir bilfritt hvor barn kan leke trygt.

- Vi tror det her blir et veldig fint prosjekt for de som skal kjøpe seg bolig i området. Fine uteområder, kort vei til byen og redusert behov for bilbruk. Et miljøvennlig prosjekt, sier Monalf Figenschau i AT Plan.

Stor variasjon

Det trinnet som legges ut for salg i nå er det første av i alt to salgstrinn. I den første solfangeren blir det totalt 68 leiligheter. Det er tegnet 2-, 3- og 4-romsleiligher fra 33 til 122 kvadratmeter, i toppen av det åtte etasjers høye prestisjebygget.

Prisen på leilighetene varierer fra 1 790 000 til 7 990 000 ut i fra størrelse og beliggenhet i bygget.

Sjekk ut leilighetsvelgeren for å finne hvilken leilighet som passer til deg.

Ulike planløsninger: Bruk leilighetsplanleggeren til å finne leiligheten som er skreddersydd deg og dine behov.

Din sikkerhet ved kjøp av ny bolig

Mange er usikre på om det lønner seg å kjøpe nytt, eller om det er smartere å restaurere gammelt. Dersom du velger å kjøpe nytt, er det mange tryggheter knyttet til det. Kjøper du leilighet i K10 er du garantert at alt er i forskriftsmessig stand. Boligene selges med inntil 5 års reklamasjonsrett og du er sikret at dine rettigheter som kjøper blir ivaretatt etter Bustadoppføringslova.

Prisforskjellen mellom brukt og nytt er historisk sett svært lav. Kjøper du nytt, slipper du samtidig budrunder, og dokumentavgiften vil også bli lavere.

I tillegg vil du spare kostnader på vedlikehold i overskuelig framtid.

Meld din interesse for K10 her! 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet