Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Dette bildet fikk følelsene fram hos «Kobra» – i dag tror han på cupbragd

Zdenek Ondrasek berger her plassen til Tromsø IL i fjor.

- Jeg kunne sagt så mye om Tromsø og TIL. Klubben og byen vil alltid være i hjertet mitt. Det forandret livet mitt på så mange måter, sier Zdenek Ondrasek.

Den kompromissløse spissen ble kjapt en profil for historiebøkene på Alfheim da han ble toppscorer i eliteserien allerede i hans første sesong. Han takket av sin TIL-karriere med å senke Bodø/Glimt med to scoringer i thrilleren i fjor høst – kampen som sikret «Gutan» fornyet Tippeliga-kontrakt.

- Det var en ubeskrivelig atmosfære den kampen. Vi snudde fra 0-1 til 3-1. Jeg husker at etter sluttsignalet gikk skjønte jeg nesten hva som hadde skjedd – jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre – det var kun ren lykke, mimrer Zdenek Ondrasek.

Han spiller i dag i den polske toppklubben Wisla Krakow, men følger fortsatt nøye med hva som skjer på Alfheim. Og tror «Gutan» berger plassen - og har mulighet til cupbragd.

Kjøp billetter til cupkampen her!

- Jeg vil alltid følge Tromsø, og var spesielt fornøyd med derby-seieren over Glimt. Jeg så laget når jeg besøkte Tromsø i mai, og tror laget er sterkt nok til å avslutte på topp 10 på tabellen. Cupen er veldig spesiell i Norge, og vi alle vet at alt kan skje dersom du spiller foran fullsatte tribuner, sier «Kobra» - og sikter til dagens kvartfinale i cupen mot RBK onsdag – på Alfheim.

Fulle tribuner: Alfheim går mot utsolgt i kveld.

Kjøp billetter til cupkampen her!

I Polen er Wisla inne i en tøff periode, og Ondrasek sliter med et vondt kne, men er friskmeldt foran morgendagens seriekamp.

- Vi skal kjempe oss tilbake i flyten, det kan jeg love. Livet utenfor banen her er veldig bra. Krakow er en nydelig by, og bare 550 kilometer fra hjemplassen min – så jeg kan besøke familien min ofte, forteller spissen.

Avslutningsvis kommer den tidligere Alfheim-helten med en siste oppfordring til Tromsø:

- Jeg vil bare si at jeg ønsker dere alt det beste, og ikke glem «Kobra» - fordi «Kobra» vil aldri glemme dere. Takk igjen, Tromsø. 

#VifyllerAlfheim

#VifyllerAlfheim er en kampanje i samarbeid mellom TIL og NordlysLAB - i håp om å gjenskape den atmosfæren og intimiteten Alfheim var kjent for, og som gjorde «Fort Alfheim» til en av mest fryktede stadion å gjeste.

Vil du være TILs 12. mann? Kjøp din billett her.

#VifyllerAlfheim. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet