Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nerstrandas butikkledere har strikket over 50 skjerf i forbindelse med #Oransjeskjerf-aksjonen i regi av Kirkens Bymisjon. Nå utfordrer de Sparebank1 Nord-Norge til å strikke fram mot 1. november.

Derfor har denne gjengen strikket over 50 oransje skjerf

Har du sett et menneske med oransje skjerf de siste dagene? Da har du trolig sett en som ønsker å vise at han eller hun bryr seg – for et varmere og mer inkluderende Tromsø – når vi nå går inn i en tid som er ekstra tung for mange.

Strikk årets viktigste skjerf

Kirkens Bymisjon årlige strikkedugnad #Oransjeskjerf er nå nemlig for fullt i gang, og strikkingen er godt i gang.

På Nerstranda har butikklederne allerede strikket over 50 skjerf.

- Vi har hatt et lengre samarbeid med Kirkens Bymisjon, og for oss er det veldig viktig å ta tydelig standpunkt til at vi mener dette er en utrolig viktig kampanje å sette på dagsorden for at Tromsø skal være en raus og inkluderende by å bo i, sier senterleder på Nerstranda – Veronica Evertsen.

Vil du spre varme i byen din? Slik strikker du også årets viktigste skjerf!  

Erik Austheim (daglig leder, Volt) og Veronica Evertsen (senterleder, Nerstranda) har begge strikket seg et oransje skjerf for Kirkens Bymisjons solidaritetsarbeid.

Solidaritet

1.november skal Tromsø tapetseres med oransje skjerf i sentrum for å markere starten på «GLED EN som gruer seg til jul»-kampanjen.

Inntil den tid oppfordrer Evertsen folk å strikke etter beste evne – men også bruke skjerfene.

- Dette med solidaritet handler like mye om at vi skal gå med skjerfene selv som at vi skal gi noe videre.

Nerstranda – med sin lokasjon midt i sentrum – blir daglig eksponert for forskjellene i samfunnet. På godt og vondt.



- Som et kjøpesenter med i snitt 46.000 mennesker innom ukentlig så har vi alle kunder, og det vi er bevisst på er at alle kunder også er velkommen hos oss. Vi er veldig klar over de utfordringene det også medfører, og derfor har det vært viktig for oss å jobbe med kunnskapsbygging i forhold til hvordan vi kan arbeide med de utfordringene som er i et bysenter.

Utfordrer SNN

Evertsen oppfordrer Ola og Kari Nordmann til å bidra i #Oransjeskjerf-dugnaden, men utfordrer også næringslivet til å vise sin varme.

- Nå må vi selvfølgelig utfordre resten av næringslivet i byen, og vi sender først stafettpinnen over til SNN-gjengen i Rødbanken. 

Nå er vi i gang med å strikke oransje skjerf til årets juleaksjon «GLED EN som gruer seg til jul». Kirkens Bymisjon ønsker et varmere samfunn. I et varmere samfunn er det færre som gruer seg til jul.

Derfor skal vi nå spre varme og glede i før, under og etter en høytid som er ekstra vanskelig for mange.

Årets strikkedugnad for et varmere samfunn er i gang. Strikk og gjør en forskjell!

1.november skal vi aksjonere ved bruke alle de oransje skjerfene til å kle opp Norge i varme, oransje skjerf – for et varmere og mer inkluderende samfunn!

For å spre det gode budskap kan du også hjelpe oss gjennom å dele bilder med oransje skjerf i sosiale medier på emneknaggene #oransjeskjerf, #kirkensbymisjon og #gledensomgruersegtiljul.

http://www.bymisjon.no/

Facebook

vibeke@bymisjontromso.no

Slik strikker årets #Oransjeskjerf

Kirkens Bymisjon oppfordrer alle som har mulighet til å strikke oransje skjerf fram mot 1. november - hvor skjerfene skal tapetsere bybildet - for et varmere og mer inkluderende Tromsø.

Slik strikker du skjerfet:

GARN: «Freestyle – farge 3309» - beregn 4 nøster per skjerf

-Skjerfet skal være ca. 150 centimeter langt og ca. 20 centimeter bredt.

-Legg opp 30 masker og bruk pinnestørrelse 5/6 mm.

PS! Skjerfene leveres inn hos Kirkenes Bymisjon i Parkgata 2 i Tromsø. Alternativt kan man levere de inn i butikken nede på Smørtorget – Postludium.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet