Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kenneth Jensen har gått gradene i TotalRenovering. I dag er han byggeplass-leder for prosjektet i Karisvingen som teller 50 leiligheter.

Kenneth (30) fra lærling til byggeplass-leder for 50 boliger

kommersielt innhold for TotalRenovering produsert av Nordlys LAB.

Høyreist, autoritær, men alltid med et glimt i øyet.

Kenneth Jensen (30) er byggeplass-leder for det omfattende boligprosjektet som totalt teller 50 enheter oppe i Karisvingen på toppen av Tromsøya.

Han er et skoleeksempel på en som har gått gradene internt i TotalRenovering – fra lærling til leder.

- Jeg begynte som lærling i 2004 og fullførte lærlingtiden. Deretter jobbet jeg som tømrer fra 2006 til 2012 – og begynte allerede da å få prosjektansvar for mindre prosjekter og boliger. Siden da har det gradvis blitt større – til nå hvor jeg har ganske store prosjekter, forteller Kenneth Jensen.

- Gode utviklingsmuligheter

I TotalRenovering nyter Jensen stor tillit og blir ansett for å være en av de faglig sterkeste.

- De flinkeste lederne vi har internt, er de som har vært lærlinger og håndverkere, og har erfaring og kompetanse på området. Dersom du har lyst til å ta ansvar, er mulighetene til å bygge kompetanse innenfor ditt yrke unike som håndverker, sier TotalRenovering-sjef Bård Sverdrup.

Kenneth Jensen nyter stor tillit hos TotalRenovering. Her instruerer han kolleger.

Oppfordrer ungdom til å søke

Yrkesfagkompetanse er lukrativt allerede i dag, og behovet kommer til å eskalere i framtiden. I følge Statisk sentralbyrå vil man i 2035 mangle så mye som 90.000 fagarbeidere.

Håndverkere er spesielt ettertraktet.

- Det er ingen tvil om at jeg oppfordrer ungdommer til å søke yrkesfag. Det gir deg en unik ballast i bunnen, og gjør at du har en praktisk tilnærming til ting. De flinkeste vi har på kontoret i dag, er de som har vært håndverkere, eksemplifiserer Sverdrup.

TotalRenovering har muligheten til å ta inn opptil 15 lærlinger årlig, og tar i mot nye søkere fra hele landet med åpne armer.

- Som håndverker får en trygg og godt betalt jobb, i tillegg til at det er en viss fare for at jentene også får et godt øye til deg, smiler TotalRenovering-sjefen – som har 180 ansatte i sving daglig.

Les også: Mina Oline snekret skjorta av gutta i NM

Har aldri angret

Én av dem er altså byggeplass-leder Kenneth Jensen, som aldri har angret på yrkesvalget sitt for 12 år siden.

- Det er et veldig givende yrke med tanke på at man hele tiden er med på å skape noe. Fra du legger planen på tegnebrettet til du har et ferdig produkt, som familier kan flytte inn i, sier Jensen.

- Enn lønna?

- Den er god. Og når man får mer ansvar så stiger lønna deretter. Det er ganske gode lønnsbetingelser, ingen tvil om det.

- Og damene?

- Berges der også, smiler Kenneth Jensen.

Byggeplass-leder i TotalRenovering.

Les også: Therese følger i farens fotspor: - Jenter i yrkesfag fungerer helt strålende 

TotalRenovering AS er en som ble stiftet i 1996, og holder til i Håndverkervegen 2B på Skattøya. Vi er en flerfaglig totalentreprenør med snart 180 ansatte.

Fagfolk og kvalitet

TotalRenovering AS har ansatt mestere og svenner innenfor tømrer, maler, murer, rørlegger, taktekker, byggtapetserer og møbelsnekker. I tillegg har vi ingeniør, arkitekt og jurist. Dette er en garanti for kvalitet, og ikke minst en garanti for at din oppgave som byggherre skal bli enklere. Den flerfaglige bredden i vårt firma gir en komplett løsning for akkurat ditt prosjekt.

http://www.totalrenovering.no/

Facebook

post@totalrenovering.no

5 fakta om yrkesfag

Mange synser om yrkesfag. Her får du et bedre grunnlag for dine meninger.

1. Myte: Yrkesfag leder bare til noen få yrker

Fakta: Det finnes hele 170 yrkesfag å velge mellom, innen mange forskjellige retninger.

2. Myte: Tar du yrkesfag jobber du med det samme resten av ditt arbeidsliv

Fakta: Det finnes mange muligheter for påbygning og videreutdanning. De som har yrkesfag i bunnen vil ofte være veldig attraktive arbeidstakere.

3. Myte: Det er mindre og mindre behov for fagarbeidere

Fakta: Det stemmer ikke. Behovet for fagarbeidere har økt mye de siste 50 årene. SSB har beregnet at behovet vil fortsette å øke betraktelig de neste tiårene.

4. Myte: De som har valgt yrkesfag kommer ikke til å få lærlingplass

Fakta: I snitt får 75% av søkerne lærlingplass. Flere fag har imidlertid læreplass til nesten alle kvalifiserte søkere. Det er også slik at de elevene som er engasjert, interessert og har lavt fravær så å si alltid får lærlingplass.

5. Myte: Alle er yrkesfag er fysisk belastende og utsetter deg for helsemessig risiko

Fakta: I dag er det stor oppmerksomhet i bedrifter om et trygt arbeidsmiljø. Tunge løft og annet manuelt arbeid i for eksempel industrienn gjøres nå av maskiner som fagarbeideren styrer.

Kilde: NHO 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet