Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Denne utsikten kan bli din

Tromsøs kanskje flotteste boligprosjekt gjennom tidene – Bjerkaker Sjøpark – åpner snart for salg. 450 har allerede meldt sin interesse, så det kan være smart å bestemme seg raskt.

Bjerkaker Sjøpark har fått mye oppmerksomhet siden prosjektet ble offentliggjort tidligere i år. Utbyggere og Tromsø kommune går for første gang sammen om å skape et ”nytt Telegrafbukta” til byens befolkning – nærmere sentrum. Sjøparken ved sundet får egen strand, brygge og et stort parkområde til rekreasjon og lek. Parken skal etter planen knyttes til sentrum med en egen kyststi, som fortsetter helt til Sydspissen.

Beliggenhet først

Litt tilbaketrukket fra sjøparken bygger Barlindhaug Eiendom og Miliarium Bolig leiligheter de mener blir noe helt utenom det vanlige til byen befolkning.

– Da vi begynte å jobbe med arkitekten og landskapsarkitekten, ønsket vi å skape en helhet og integrasjon mellom havet, sjøparken, bebyggelsen og hagen rundt. Bebyggelsen er plassert slik at flest mulig opplever en umiddelbar nærhet og utsikt til sundet fra leiligheten, samtidig som bebyggelsen og hagen skaper lune og private soner rundt leilighetene, forteller Trond Petter Robertsen, daglig leder i Bjerkaker Sjøpark.

Halvparten av leilighetene får egne innglassede balkonger, noe som vil forlenge opplevelsen av det polare lyset utover høsten og naturen som våkner til liv om våren langs sundet sørover mot Malangen.

Premium leiligheter

Et annet viktig poeng for utbygger er å skape leiligheter som ikke kompromisser på noen områder.

– Vi retter oss mot flere aldersgrupper, både førstegangsetablerere, familier og godt voksne. Dette er prosjektet for de som har et bevisst forhold til hvordan de skal bo og ha det rundt seg. Her skal man bo i kanskje 20-30 år, og da må alt være premium, fra nydelig hage og inngangsparti, garasje i kjeller med heis, oppvarmede gangstier, vannbåren varme og egen gjesteleilighet. Vi legger til og med opp til fleksibilitet i leilighetene slik at du har mulighet til å kjøpe egen hybel tilknyttet leiligheten, enten for utleie, eller for større barn som fortsatt bor hjemme. Vi ønsker å gi kjøperne fleksibilitet til å kunne tilpasse leilighetsvalget etter eget behov, forteller Robertsen.

Leter du etter et boligprosjekthelt utenom det vanlige, anbefaler han at du registrerer deg på bjerkakersjopark.no, slik at du får tilsendt all informasjon du trenger.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet