Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Rører det ikke til: Therese Markussen er en av få kvinnelige rørleggerlærlinger i landet, men har stoisk ro når hun utfører arbeidet.

Therese følger i farens fotspor: - Jenter i yrkesfag er helt strålende

Annonse fra TotalRenovering

Rørleggeryrket er et av Norges mest mannsdominerte, og blant 587 rørleggerlærlinger i landet er det bare 21 jenter (andel på 3,6 prosent).

Therese Markussen (20) hos TotalRenovering er én av dem.

- Det beste med yrket er at du gjør en jobb hvor du faktisk ser at ting skjer og ting fungerer. Når du legger rør i et hus og skrur på vannet, og du ser at vannet går i riktig retning – det er godt, smiler Therese.

- Ingen forskjell

Vi møter henne på en anleggsplass på Storelva – omringet av menn fra ulike yrkesfag.

-Jeg har jobbet her i to år, og har aldri jobbet med ei jente – så jeg skulle absolutt ønske at flere jenter søker seg denne yrkesveien. Det er ingen som merker forskjellen på om du er jente eller gutt, forteller hun.

Mina Oline snekret skjorta av gutta i NM: - De så ikke helt fornøyd ut 

I farens fotspor: Therese har valgt samme yrkesvei som sin pappa Trond.

I farens fotspor

For Thereses del er det flere grunner til at hun valgte nettopp denne yrkesveien.

- Først og fremst fordi jeg alltid har hatt interesse for det, og jeg kunne aldri sittet på et kontor. Jeg er nødt til å være aktiv, og da passet rørlegger-yrket bra.

I tillegg legger hun ikke skjul på at hun også er inspirert slekta; både tippoldefar, oldefar og pappa er rørleggere.

- Jeg har fått det inn med «farsmelka», gliser hun.

- Godt for miljøet

Pappa Trond Markussen – som er TotalRenoverings overordnete sjef for rørleggerne – er naturligvis glad for at datteren følger i fotsporene hans.

Og anbefaler flere jenter følge etter.

- Det er bare å hive seg rundt – det er ikke noe å tenke på. Den tida hvor det var fysisk utfordrende for jenter er over. Vi jobber med mye lettere rør enn for 30 år siden, blant annet, sier Trond.

- Derfor fungerer jenter i yrkesfag helt strålende, og er samtidig veldig bra for miljøet. Det blir en litt annen tone på brakka, smiler han.

Eget valg

Therese skal ta fagbrevet denne vinteren. Pappa blander han seg lite inn i datterens arbeidshverdag.

- Det er et bevisst valg for min del så man kan skille arbeidslivet og det private. Men jeg har lært henne et og annet triks, smiler pappa Trond lurt.

Selv ser Therese fram til fagprøven.

- Jeg gleder meg til å jobbe enda mer selvstendig, sier Therese Markussen. 

TotalRenovering AS er en som ble stiftet i 1996, og holder til i Håndverkervegen 2B på Skattøya. Vi er en flerfaglig totalentreprenør med snart 180 ansatte.

Fagfolk og kvalitet

TotalRenovering AS har ansatt mestere og svenner innenfor tømrer, maler, murer, rørlegger, taktekker, byggtapetserer og møbelsnekker. I tillegg har vi ingeniør, arkitekt og jurist. Dette er en garanti for kvalitet, og ikke minst en garanti for at din oppgave som byggherre skal bli enklere. Den flerfaglige bredden i vårt firma gir en komplett løsning for akkurat ditt prosjekt.

http://www.totalrenovering.no/

Facebook

post@totalrenovering.no

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet