Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tor Åge holdt på gå til grunne på grunn av tannlegeskrekk: Satt alene i alle lunsjpauser

Annonse fra Budapest Klinikken

Skoletannlegen skremte vettet av Tor Åge Iversen (52). Derfor gikk han så lenge med dårlige tenner at de falt ut av seg selv. Nå venter et nytt liv.

I venteværelset sitter en liten gutt og venter på tur. Skrekkslagen kikker han mot døren. Innenfor hører han vekselsvis lyder av tannlegeboret og et barn som gråter.

Han hadde hatt mareritt om natta, og snart var det hans tur.

Ubeskrivelig vondt

– Det var brutalt. Hyling og skriking. Ubeskrivelig vondt. Tor Åge Iversen minnes tannlegebesøkene for 45 år siden – da han selv var 7-8 år – som sin værste skrekkopplevelse. Den omreisende skoletannlegen hadde det travelt med å bli ferdig. Han måtte videre, for i Vadsø sleit de med rekruttering av tannleger.

– De trakk tenner uten bedøvelse og det luktet svidd hver gang de brukte boret, minnes han.

Endelig spiser Tor Åge lunsj med kollegene sine.

Tor Åges tannlegeskrekk gjorde at det gikk ti år mellom tannlegebesøkene. Det gikk bra til han var 37 år. Da begynte tennene å løsne. De falt ut av seg selv. Han skjemtes og holdt seg ofte for munnen. Det var ikke annen råd enn å oppsøke tannlegen. Han konstaterte tannkjøttsykdommen periodontitt, og begynte å trekke tenner.

Selvtilliten fikk en kraftig knekk og Tor Åge isolerte seg.

– Når folk inviterte på middag avslo jeg. Og i lunsjen var jeg redd for å miste en ny tann, så jeg spiste alene.

Fikk et spark bak av nevøen

Etter å ha vært helt på bunnen, fikk Tor Åge et spark bak:

– Onkel, du har ikke noe fine tenner.

Kommentaren fra nevøen fikk han til å gripe problemet ved rota. Tor Åge fulgte søsterens anbefaling og kontaktet Budapestklinikken.

Vurderte selvmord

– Det var bare å få ut faenskapen! Smertene plaget han bare mer og mer.

– Jeg kunne valgt ei kule, men valgte det minst ille.

Han hadde gått så lenge med tannkjøttsyksommen, at alle tennene måtte trekkes og erstattes med tolv implantater.

Tor Åge før og etter. Forskjellen er enorm, og 52-åringen føler at han har fått livet tilbake.

Tannlegeskrekken satt fremdeles i, men besøket hos tannlegen i Ungarn var ikke så ille som han trodde.

– Det var vondt å sette inn implantater, men jeg fikk full narkose og de hadde flinke folk som fikk meg til å slappe av ved forundersøkelser.

Humor og selvironi

Tor Åge minnes oppholdet i Budapest med masse humor og selvironi:

– Man sitter ikke på rommet med frykten sin, men møter andre i samme situasjon i lobbybaren. Noen er tannløse, andre har bare tre fortenner, men ingen er høy på pæra.

Sier ikke nei til invitasjoner

Etter at den naturlige perleraden kom på plass i juni, har livet og selvtilliten forandret seg for Tor Åge.

– Nå sier jeg ikke nei til middagsinvitasjoner mer, for jeg kan jo tygge jern med de her, ler han.

Mens Tor Åge gikk til behandling, kunne han nesten ikke tygge uten at det gjorde vondt. Så han levde på suppe, tok av 30 kilo og spiste helst alene. Etter at han fikk nye tenner er livet helt forandret.

Budapest Klinikken AS er et selvstendig norsk selskap som eier og driver en norsk tannklinikk i Budapest, Ungarn.

Vårt hovedfokus er trygghet og kvalitet, og følgelig har vi kun ansatte som er autorisert norsk helsepersonell: som lege, sykepleiere og spesialsykepleiere på vårt kontor i Norge.

Vi tilrettelegger og bistår med alt det praktiske for våre pasienter som: Gratis transport til og fra flyplass og klinikken i Budapest, bestilling av hotell, planlegging, bestilling av timer på klinikken, samt veiledning slik at det skal være trygt og enkelt for alle og reise til Budapest og motta behandling.

Vi samarbeider gjerne med øvrig norsk helsevesen og offentlige instanser som for eksempel fastlege og trygdekontor. Våre klinikker i Budapest har en unik sammensetning av spesialister innenfor de fleste fagfelt. Dette gjør at du som pasient til en hver tid kan føle deg trygg og ivaretatt.


http://budapestklinikken.no

Facebook

Twitter @budapestklinikk

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet