Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kristina har vokst opp på Rema 1000

Mitt andre hjem

Annonse fra Rema 1000

Det er ikke overraskende at du finner kjøpmann Kristina Antonsen stående på kne i snøen, omringet at glade og pepperkake-sultne barn. Er det jul, så er det jul.

Men som oftes er hun å se blant reolene i butikken sin på Kvaløya, en butikk hun kjenner bedre enn sin egen bukselomme.

- Foreldrene mine åpnet butikken i 1989, du kan si jeg på mange måter har vokst opp her. Og nå er dette min butikk, mitt liv og mitt hjerte. Jeg kunne gått her i blinde.

Selv om det egentlig var veterinær hun drømte om å bli som liten, var hun ikke vond å be når faren spurte om hun ikke kunne tenke seg å bli med på traineeprogrammet til Rema, som da var helt i startfasen. Det gikk som det gikk.

- Jeg kan faktisk ikke tro at det er 16 år siden jeg tok over etter han pappa. Det er jo helt utrolig, utbryter Kristina entusiastisk. Men jeg lærer fortsatt noe nytt hver dag, sammen med folka mine. 

Kristina er en operativ kjøpmann og hun er som oftes å finne i kassa eller mellom reolene ute i butikken. For det er der verdiene skapes, sier hun. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Ofte barnehagebesøk

Kristina har vokst opp på Kvaløya, og med så mange år i butikken har hun sett flere av medarbeiderne sine vokse opp.

- Personlig synes jeg jo jeg har de beste og fineste folka i hele verden ansatt her. Vi er som en stor familie. Flere av de jeg jobber sammen med har jeg kjent så og si hele livet. Marius for eksempel, han husker jeg fra han var 3 år og 1 meter høy, sier hun og smiler mot kollegaen som står og stabler fenalår.

Og hvem vet, kanskje noen av barna fra Kvaløysletta Barnehage, som var innom tidligere på dagen, blir en del av Kristinas team når de vokser opp?

- Barnehagene på Kvaløysletta bruker å handle her hos oss, og nå som det nærmer seg jul er det ekstra hyggelig at de kommer gående ned med en haug småtasser som vi kan pleie litt ekstra med pepperkaker og kos.  

Kjøpmann Kristina deler gledelig ut klementiner og pepperkaker til småtassene fra Kvaløysletta Barnehage som har tatt turen innom. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Vinnerteamet

Butikken på Kvaløya er kåret til regionens butikk tre år på rad. “Hun har skapt et vinnerteam” står det å lese på det nyeste diplomet fra 2017 som henger på kontorveggen.

Hva er hemmeligheten din Kristina?

- Nei, det kan jeg jo ikke avsløre, svarer hun lattermildt. Nei, hva skal jeg si? Vi har jobbet mye med å få en felles forståelse for hva som er en bra butikk. Alle vil jo gjøre en god jobb, og det blir jo vanskelig om de ikke vet hva jeg legger i akkurat det.

Hun gir medarbeiderne sine mye av æren for at det går så bra med butikken.

- De er så bra i lag, folka mine. De har et hjerte for butikken vår og alt det innebærer av ansvar. Ingen er redde for å stille opp når det trengs og er stolte av jobben de gjør. Også har vi det veldig artig sammen, det er mye latter her hos oss.

Kristina og vinnerteamet hviler ikke på laurbærene. De satser på å bli regionens butikk også til neste år, selv om drømmen er å stikke av med den gjeveste prisen, “årets butikk”.

- Alle gode ting er tre, men det går bra med fire også, sier Kristina og ler. Det er selvfølgelig stort å bli regionens butikk, men drømmen er jo selvsagt å bli årets butikk i hele konsernet. Det må jo være mulig. 

Tor Anders Johansen er fruktansvarlig ved Rema 1000 Kvaløysletta, han passer på at det er nok klementiner i butikken til jul. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.
Hege Iren Pedersen steller godt med de friske blomstene i butikken. Det går mye i julestjerner nå som adventstiden har startet. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

REMA 1000 er Norges ledende dagligvarekjede og en av landets sterkeste merkevarer. Siden 1979 har REMA 1000 jobbet for å kunne tilby kunder over hele landet et godt valgt utvalg av dagligvarer av god kvalitet til laveste pris, solgt og produsert på en ansvarlig måte.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet