Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Pinnekjøtt i særklasse

Annonse fra Eide Handel

OMSORG: Kjøttsjefene Mads Nilsen og Malene Selander med utvalgte sider av Alpelam fra Lyngen som blir pinnekjøttet. Hos Eide Handel finner du det aller beste utgangspunktet for å lage pinnekjøtt av høy kvalitet.

Deilig lammekjøtt på pinne, sjy og bjørkerissom putrer på komfyren. Duften som fyller huset med forventninger om en fredfull jul og et herlig måltid. En gylden stund der bekymringer for uvær og konfliktene i Asiafår hvile. Pinnekjøttet er mattradisjon på sitt aller mest høytidelige og er verdt å samles rundt. Et bevis for alt naturen gir oss og altvi har grunn til å være takknemlige for.

1000 år gammel tradisjon

Slik har pinnekjøttet vært et samlingspunkt for de gode samtalene og matopplevelsene gjennom generasjoner. Ifølge mathistoriker Helge Christie har tørking av sauekjøtt røtter i Norge tilbake til 1000-tallet og kanskje enda tidligere. Dampkoking på pinner av bjørk ble vanlig på 1700- og 1800-tallet. Derav navnet pinnekjøtt.

I dag spiser 70 % av oss pinnekjøtt i jula, og de kjøttfulle pinnene troner høyt som folkets favoritter, bare slått av ribba. Ikke rart vi forventer at pinnekjøtt skal omfavne smaksløkene.

Bilde fra Matprat

Lages på gammelmåten

Det er flere måter å produsere pinnekjøtt på. Vi på Eide Handel har valgt den mest tungvinte, fordi veien til den virkelig gode smaken ikke har snarveier. Det er kun de riktige lammesidene som får lov til å bli pinnekjøtt. Vi bruker utvalgte sider av Alpelam fra Lyngen, fordi det er en av verdens beste råvarer. Utvelgelsen gjøres allerede under parteringen. Kjøttet kan ikke være for fett, men samtidig ikke for magert. Alpelam har mye av denne spesielle kvaliteten på grunn av de unike beiteområdene i Lyngsalpan, dette bidrar til høyt premiert lammekjøtt!

Lammesidene får ligge i saltlake i fire dager

før de henges til saltutjevning et par døgn. Så står naturtørking nær havet på Yttersia

av Kvaløya for tur. Denne prosessen kalles fra gammelt av speking og er den eldste konserveringsmåten vi kjenner til.

Modnes i havgapet

Det er under de seks til åtte ukene i kald, klar luft at underet skjer. De naturlige enzymene i kjøttet bryter fibrene fra hverandre og gjør kjøttet mørt og smakfullt, som under modningen av en god ost. Det er derfor bare råvarer, tid og omsorg teller når vi lager pinnekjøtt. Temperatur og luftfuktighet avgjør hvor lenge kjøttet skal henge, men den riktige nedtørkingen finner vi ved å kjenne på hvert enkelt kjøttstykke.

Slik får du det beste julemåltidet – med sidestykke!

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet