Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Norges beste lammerull

Annonse fra Nortura AS / Thulefjord

Serverer du denne lammerullen hjemme, er du garantert suksess!

Thulefjord er en merkevare fra Nortura AS, bondens selskap. Thulefjord lager kjøttrpdoukter som representerer det aller beste fra den nordnorske matkulturen, gjennom bruk av landsdelens råvarer og tradisjonelle oppskrifter. 

Alle liker god mat, spesielt i jula. Det er da de fristende juleklassikerne dukker opp på matbordet, en etter en – og for mange er lammerullen selve kronen på verket. Et måltid blir aldri bedre enn maten som serveres, og Thulefjords nordnorske lammerull er akkurat kåret til Norges beste:

– Det føles helt topp med gull i år, og det føles ut som vi har gjort noe rett, sier arbeidsleder Ole Karlsen hos Thulefjord.

Vant blindtest

Han er mannen bak oppskrifta til lammerullen som for en måned siden vant gullmedalje i NM i kjøttprodukter. Hele 530 kjøttprodusenter deltok, og er uten tvil Norges største fagkonkurranse for julemat. Det er en blindtest, og fagjuryen består av eksperter fra bransjen.

Ser du etter den sorte etiketten i kjøledisken, så finner du gull-lammerullen.

Mør og saftig

– «Mør og saftig, flotte råvarer og supert utseende», skrøt juryen i begrunnelsen.

– Gratulerer med gullet! Hva er det som gjør lammerullen deres så utrolig god?

– Tusen takk for det! For det første bruker vi nordnorsk lam, som etter min mening er verdens beste. Så er lammerullen håndlaget av gode fagfolk som er både nøye og omsorgsfull når de lager maten, forklarer Karlsen, som har vært pølsemaker i 30 år.

Kvalitet fra Målselv

Lammerullen er laget i Målselv, hvor oppskriften er laget og finjustert til perfeksjon. Karlsen avslører litt av hemmeligheten:

– Vi har valgt å fjerne vann, ha mindre tilsetningsstoffer, og tilpasse krydderet. Og det ble suksess!, sier han kjempefornøyd.

Det er alltid godt humør hos Nortura i Målselv, og en god arbeidsplass fører til gode resultater.

Fikk spesialitetsmerke

Thulefjords lammerull har også fått spesialitetsmerket fra Matmerk. Et prestisjefylt bevis på at maten inneholder de beste lokale råvarene, fra særegne lokale oppskrifter og at den er laget av stolte fagfolk. Og det er det stadig flere i Norge som setter pris på når man handler mat.

Lammerullen finnes i to størrelser, 600 og 800 gram. Den minste fås kjøpt hos Rema 1000, mens de største pakkene fås kjøpt i Coop og Norgesgruppens butikker.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet