Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Godt gammelt håndverk

Annonse fra Kuraas

Historien om Kuraas er historien om lidenskap og drømmer. Lidenskap for kjøtt, og drømmen om å dele det med folket. 

Langs hele den snart hundreårige reisen, har kvalitetsrike råvarer og godt gammelt håndverk vært de viktigste styrepinnene.

Eventyret startet allerede i 1926, da Ole Kuraas åpnet sin første slakterforretning nederst i Dronningens gate i Narvik. Han hadde en drøm om å kunne tilby folket et kvalitetsrikt og bredt utvalg av kjøtt.

Det som startet i det små, med slakting i bakgården, tilberedning i kjelleren og et lite kjøttutsalg på gateplan , er i dag blitt en solid familiebedrift med kunder over hele Norge.

LANG HISTORIE: Mye har endret seg siden Ole Kuraas åpnet sin første slakterforretning nederst i Dronningens gate i Narvik.

- Det var nok ikke i oldefar sine tanker, at den spiren han den gang sådde, skulle vokse seg så stor at den nå, 3 generasjoner senere, er å regne som en av Norges største private aktør i kjøttmarkedet, forteller markedssjef Kenneth Kuraas.

I dag produserer Kuraas kvalitetskjøtt i et hypermoderne produksjonsanlegg lokalisert i Narvik. Selv om tidene og tilvirkningsmetodene er i stadig endring og utvikling, er det noe som fortsatt er ved det gode gamle. Oppskriftene og håndverket. 

GOD STEMNING: Her produserer Marianna og Kai årets julepålegg i Kuraas' produksjonslokaler.

Alt julepålegg lages enda for hånd på tradisjonelt vis av våre dyktige pølsemakere, og det er fortsatt oldefar sine gamle resepter og oppskrifter som følges når vi produserer sukkersaltede og kokte juleskinker, lettsaltede lammelår, sylterull og lammerull.

Kenneth Kuraas

Hvert produkt er et ekte stykke håndverk tilberedt og behandlet for å gi kundene en opplevelse av kjøttbedriftens eget slagord; Bare helt snadder.

Og tromsøværingene har virkelig fått øynene opp for Ole Kuraas gamle krydderoppskrifter og resepter.

- Vi har i alle år solgt mye av både juleskinken, lettsaltet lammelår, sylterull og lammerull i hele Nord-Norge, men den største veksten de siste årene har vi opplevd i Tromsø-markedet, avslutter markedssjef Kenneth Kuraas. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet