Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lammerull på den gode gamle måten

Annonse fra Solberg Pettersen

For mange er lammerullen selve kronjuvelen på frokostbordet rundt juletider, helst skåret i tykke deilige skiver og med en dæsj majones på, akkurat som bestemødre over hele landsdelen har servert den i generasjoner.

Hos Solberg Pettersen i Kaldfjord utenfor Tromsø følger de fortsatt den gamle familieoppskriften når de produserer sin Kvaløyrull, kan salgssjef Bernt Normann fortelle.

- Lammerullen er jo en gammel nordnorsk tradisjon og mange lager det fortsatt selv hjemme på kjøkkenbenken. Vi har rett og slett ikke gjort noe annet enn å gjøre det samme i litt større skala. Oppskriften vi bruker har vært nedarvet fra bestemødre og mødre i Pettersen-familien i 5-6 generasjoner. 

FAVORITTEN: Markedssjef Bernt Normann nyter helst Kvaløyrullen på en skive hjemmebakt brød og med en dæsj majones. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Det finnes nok like mange oppskriften på lammerull som det finnes familier i nord, og Normann holder kortene tett til brystet, oppskriften får vi ikke ut av han. Men han letter litt på sløret når vi spør om hemmeligheten bak en god rull.

- Hemmeligheten bak Kvaløyrullen er først og fremst den utrolig gode råvaren som arktisk lam er. Men det må også gjøres riktig. Kjøttet skal ikke sprøytes med vann eller kværnes og alt skal gjøres for hånd, som det er alltid er gjort. Vi gjør det på den gode gamle måten, noe vi ikke tenker å forandre på.

FAMILIEOPPSKRIFT: Pølsemaker Christian Pettersen følger oppskriften som har vært i familien i generasjoner når han lager årets lammerull. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Selv om det meste gjøres slik det alltid har blitt gjort hos Solberg Pettersen, har de et triks i ermet som løfter smaksopplevelsen flere hakk.

Hos oss langtidskoker vi lammerullen i pose og på lav varme, også kalt sous-vide. Det gjør at rullen blir ekstra mør og god.

Bernt Normann

Og hva er så det aller beste tilbehøret?

- Jeg har en forkjærlighet for hjemmebakt brød og hjemmelaget majones. Og helst skal rullen være skåret i tykke og gode skiver, akkurat som man fikk det hjemme på kjøkkenet til bestemor i oppveksten. Når det er jul skal man jo unne seg litt ekstra godt pålegg. 

TYKT OG GODT: Lammerullen nytes best når den er skåret i tykke, gode skiver. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Solberg Pettersen har flere år på rad fått pallplassering under NM i kjøttprodukter, og 2017 er intet unntak. Fra før kan de smykke seg med tittelen Norges beste fenalår og i år ble det røkte lammelåret deres premiert med bronsen i kategorien delikatessepålegg. 

PRISBELØNT: Det bugner av fristelseser hos Solberg Pettersen. Det røkte lammelåret høstet nettopp en bronsjemedalje i NM for kjøttprodukter. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet