Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Den perfekte røykalaksen

Annonse fra Karl's Fisk og Skalldyr

Karl avslører hemmeligheten bak den berykta røykalaksen sin.

Vi er på besøk hos Karls Fisk & Skalldyr, og blir med sjefen sjøl når han undersøker laksen som ligger til tørrsalting. Snart skal den røykes. Jula står nemlig for dør, og røykalaks er en favoritt i mange hjem.

- Det blir ikke jul uten røykalaks og egg sier Karl Alberth Hansen, med et godt smil. 

HÅNDLAGD: Karl-Albert Hansen er innehaver av Karl’s Fisk og Skalldyr. Her prøvesmaker han på årets håndlagde røykalask. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.
Han ønsker å videreføre den smakfulle tradisjonen uten å ta snarveier eller ty til enkle løsninger. Her er produksjonen et nøye håndverk. 

Vi tester alltid råvarene vi skal bruke. Det er to grunner til det. De må holde god kvalitet, og da vet vi hvor fisken kommer fra.

Karl Albert Hansen

Konkurrenter lager røykalaks på en dag, Karl bruker fire, slik den gamle sjøsamiske oppskriften sier. 
SAMISK OPPSKRIFT: Men konkurrentene lager røykalaks på en dag, bruker Karl fire, slik den gamle sjøsamiske oppskriften sier. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

- Laksen ligger i en sukker- og saltlake i nøyaktig tre dager. Så skylles den, før den røykes i åtte timer, understreker Hansen.

Det betyr at fisken blir fastere og mer smakfull:

- Måten vi produserer og røyker på tar litt lengre tid, men det er det som gjør laksen vår så god. Den blir tørr, uten å slippe fettet. Derfor beholdes den gode smaken, forklarer den erfarne produsenten. 

LAKS TIL JUL: Karl-Albert Hansen og Per-Morten Engvik er i full sving med årets juleforberedelser. For et best mulig resultat gjøres alt for hånd. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Resultatet er en unik og historisk røykalaks som er nordnorsk med stor N, og som har blitt elsket i generasjoner.

- Den er rett og slett farlig godt, avslutter Hansen med et lurt smil. 

KARL'S DELIKATESSER: Hva med å gi bort en smakfull gave til jul? Hos Karl’s Delikatesser på Pyramiden får du kjøpt den berykta røykalaksen i en pen gaveeske. Perfekt til romjulskosen! Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet