Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Et hjem for hele familien + litt til

Annonse fra Eie Tromsø

Etter 20 år har Inger Lise Høgstad og mannen valgt å selge drømmehjemmet sitt i Hamna. For Inger Lise var ikke avgjørelsen lett å ta.

- Det er et fantastisk hus å bo i og det å selge satt langt, langt inne. Huset er så praktisk lagd til, men det er rett og slett for stort til oss nå som vi bare er to.

Med barn som har forlatt redet, en mann som jobber mye og to hytter som benyttes hyppig oppdaget de at de brukte mindre og mindre tid i huset.

Jeg håper jo at noen andre tenker at dette kan bli et fantastisk hjem. For det er det virkelig!

Inger Lise Høgstad

Det er et stort og innholdsrikt familiehjem Inger Lise og mannen nå skal selge. Fordelt på 3 etasjer og et bruksareal på 473 kvm finner vi blant annet hall med trapp, 4 romslige soverom, 3 bad/WC, vaskerom, kjøkken, kjølerom, stue, spisestue og loftstue.

Boligen har attpåtil en egen utleiedel på 90 kvm i underetasjen. 

Her kan du fyre opp i peisen på kjølige vinterkvelder.
Fra den romslige spisestuen kan du nye både utsikten og et bedre måltid.

Paret flyttet i sommer inn i en ny og mindre leilighet i Tromsø, men ventet likevel noen måneder med å legge familieboligen ut for salg. De ville først sjekke om det kom til å trives med den nye boformen.

- Jeg måtte være sikker på at jeg ville trives med å bo i leilighet før vi bestemte oss 100%. I min verden så har jo dette huset alt, spesielt om du vil ha litt ekstra plass, både ute og inne. Det er jo et 20 år gammelt hus, så noe småting må selvsagt fikses, men i alt er huset i veldig god stand. Også får du jo med en fantastisk dobbelgarasje på kjøpet, for ikke å snakke om utsikta!

Boligen ligger i et området som har meget gode sol- og lysforhold, og utsikten Inger Lise snakker om er over nærområdet, Sandnessundet og Kvaløya.

På sommerstid kan du nyte både solen og utsikten fra plenen eller den romslige verandaen, helt fra tidlig formiddag til midnattsola går rundt på nord.  

På sommerstid kan du nyte både solen og utsikten fra plenen eller verandaen, helt fra tidlig formiddag til midnattsola går rundt på nord.

For en aktiv familie på boligjakt kan Hamna skilte med flotte friluftsområder. I fjæra er det lagt til rette for grilling med benker og bord. Lysløypa går langs toppen av byggefeltene og det er populære utfartsområder for både store og små.

Ved lysløypa er det en gapahuk som er satt opp på et flott utsiktspunkt. Etter en fin spasertur over øya kommer man til Rundvannet og Langvannet som er pent opparbeidet som rekreasjonsområder de siste årene.

Er du interessert? Det arrangeres åpen visning tirsdag 21.november, kl.18-19. 

For mer informasjon om boligen, klikk her.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet