Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fra helhvitt til fargerikt

Annonse fra Fargerike

Etter å ha seilt i stille farvann med hvite vegger var det på tide med nye utfordringer for to av våre kunder. Tapetekspert John Erik Barkost tok styringen og fikk fargepaletten vel i havn.

Etter mange år i enebolig og med voksne barn som hadde forlatt redet, var det dags for å flytte til en leilighet litt utenfor Tromsø sentrum.

– Vi forelsket oss i beliggenheten. Leiligheten ligger helt ut mot havet. Vi har ikke innsyn, og vi kan nesten ta på Hurtigruta når den kommer inn Tromsøsund, smiler den nybakte eieren.

Selv om leiligheten var hvitmalt og kjedelig kunne paret se mye potensiale. De ønsket seg farger, men syntes det var vanskelig å starte prosessen med å velge den riktige fargepaletten. De tok derfor turen til oss hvor de kom i kontakt med John Erik Barkost - de hvite veggene skulle vekk!

– Forslagene hans var litt mye å fordøye i begynnelsen, men etter en del om og men bestemte vi oss for å kjøre på! John Erik og Fargerike Tromsø har vært fantastisk i denne prosessen, forteller den fornøyde kunden.

I inngangspartiet ønsket John Erik å gi gjestene en wow-opplevelse når de kommer inn, og har derfor valgt et sebramønstret tapet fra Thibaut, T1865. Fordi gangen kan sees fra deler av stuen har han valgt en dempet farge på tapetet slik at den også fungerer som en aksentfarge til stuefargen.
– Jeg synes det er morsomt å åpne øynene til folk når det gjelder fargebruk, og prøver selvsagt å dra dem litt ut av komfortsonen i beige, grått og hvitt. Jeg ønsker å spille på lag med kunden og hjelpe dem med å skape noe de selv liker, men samtidig skal de utfordres litt, ler John Erik hjertelig.
Tapetet, fra Thibaut, T1874, er brukt i kjøkken og stue og gir en luftig følelse. Den blågrønne tonen i tapetet passer til det meste og gjør at det er enkelt å justere det øvrige interiøret over tid hvis det er ønskelig. Gulvets varme demper den kalde veggfargen. Veggene er malt i Mild Akvamarin FR1122, samme nyanse som bunnfargen på tapetet. Pyntebord er malt i Stokkøya FR1407.

Tromsøværinger er generelt opptatt av farger, og jeg opplever at mange er frempå når det gjelder nye tendenser og trender. Folk her nordpå har nok et ekstra behov for farger ettersom store deler av året domineres av mørketid og snøhvit natur.

John Erik Barkost, Fargerike Tromsø

I Tromsø må man ha solavskjerming på grunn av midnattsolen og John Erik har valgt solavskjerming fra Luxaflex i hele leiligheten. 

– Plisségardinene har et estetisk pent uttrykk og er valgt i gode aksentfarger til det øvrige interiøret. Velger man solavskjerming av denne typen trenger man nødvendigvis ikke andre gardiner, forteller John Erik. 

Stuen har fått 64mm Duette med monosnor i design 1786.

– Det overrasket meg at leiligheten var pusset opp i en ganske enkel stil. Her var det egghvit glassfiberstrie på veggene og 3 -stavs eikparkett på gulvet. I utgangspunktet ønsket kunden å skape en minimalistisk stil der veggene skulle være slette, konturløse og hvite. Jeg mente at denne leiligheten fortjente noe bedre, og burde ha sitt eget preg. Da startet jobben med å sette sammen den riktige fargepaletten, forteller John Erik entusiastisk.

Fargepaletten som er valgt i dette prosjektet er dempet men likevel fargerik. John Erik har brukt grønt og blågrønt, fargetoner som er enkle å kombinere med de fleste andre farger. Fargene i tapetet løfter frem det flotte maleriet. Tapetet er fra Thibaut , T1874.

På et av soverommene har John Erik valgt et tapet med et klassisk toilemønster i en grønntone fra Sanderson, Dclapi102. Fargen virker dempende på mønsteret, og åpner også opp spennende fargekombinasjoner. Tekstiler og lampe er fra Habitat og Bolia.

Striper er tidløst og enkelt. Stoffet på solavskjermingen bryter opp det øvrige interiøret og gir det lille rommet litt mer "punch". Tapetet er fra Sanderson, 211977 og solavskjemingen er fra Luxaflex eko Pluss type 15a, top down/bottom up i 32mm Duette design 9331.

På hjemmekontoret er det brukt friske og kreative mønstre for å skape et energisk jobbrom. Solavskjermingen har den samme fargen som i tapetet, bare mer kulørsterk. Tapet er fra Thibaut, T1881. Solavskjermingen er fra Luxaflex, Deko Pluss 15a 25mm Duette i design 9240.

– Vi har aldri hatt et så fargerikt hjem, men nå forstår vi hva farger gjør med oss. Det er godt å våkne i et rom med glade farger, og fargene i stuen får oss til å føle oss rolige og glade. Med andre ord har dette blitt et hjem som vi elsker og synes er spennende å vandre i, sier de fornøyde eierne.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet