Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå starter grunnarbeidet

Annonse fra Vervet

På verftstomta har 170 år med industri satt sitt preg på omgivelsene. Når Vervet signerte kontrakten om oppryddingsarbeidet med AF Decom i forrige uke er man ett steg nærmere en byggeklar tomt.

- Det har vært en lang prosess med å få alt av godkjenninger. Men i dag er en gledens dag, for å si det mildt! Vi avventer fortsatt en siste godkjenning fra Troms Fylkeskommune, men den er rett rundt hjørnet, forteller prosjektleder i Vervet, Marius Amundsen.

Mange firma har vært med i kontraheringsprosessen, men det var til slutt AF Decom som fikk kontrakten pålydende 76,5 millioner, eksklusive moms. 

Kontrakten på 76,5 mill ble signert i forrige uke. F.v. Marius Amundsen (Prosjektleder Vervet), Paal Arne Sellæg (Avdelingsdirektør AF Decom) og Morten Dahle (Prosjektleder AF Decom). Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Det er en stor jobb som venter i nordbyen. Blant annet skal omtrentlig 35 000 tonn forurenset grunn graves opp og flyttes bort med båt, 110.000 kubikkmeter sprengstein skal fylles i sjøen ved nordsjeeten, og ny molo skal bygges.

- På enkelte steder kommer vi til å grave oss hele 8 meter ned for å få fjernet den forurensede grunnen. I tillegg kommer vi til å legge en filterbarriere rundt hele området for å hindre at forurensning fra sediment utenfor tomta siver ut i sundet, utdyper prosjektleder i AF Decom, Morten Dahle.

For oss er det veldig viktig at nye Vervet bydel ikke bygges på forurenset grunn. Her skal det være trygt å bo og oppholde seg for alle. Og da gjelder det å være nøye.

Prosjektleder Marius Amundsen

AF Decom skal fjerne 35 000 tonn forurenset grunn fra verftstomta. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Når AF Decom er ferdig på området, etter planen neste sommer, vil en 32 måls stor grovtomt stå klar til bygging.

Det eneste som vil stå igjen er den gamle maskinhallen, hvor det planlegges káfe- og restaurant, samt de tre små tømmerhusene opp mot veien som Vervet allerede har startet å renovere.

Under arbeidet kommer det til å være mye ulik fagkunnskap i sving på tomta, for Vervet har store planer for det som skal bli, ifølge prosjektleder Marius Amundsen.

– Hele fronten mot sør, ca 170-180 meter, vil bli nytt kaiområde. Langs fronten i motsatt retning, mot brua i nord, vil det komme en ny brukonstruksjon. Når alt står ferdig vil du kunne kjøre inn til bydelen mot nord og gå inn mot sør.

AF Decom står nå klar og vil rigge seg til på verftstomta i uken som kommer. Konkret når arbeidet tar til avhenger av den siste brikken i puslespillet, godkjenningen fra fylkesmannen.  

I området her skal 35 000 tonn forurenset grunn graves opp og flyttes bort med båt, 110.000 kubikkmeter sprengstein fylles i sjøen ved nordsjeeten og ny molo bygges. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet