Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi bygger porten til Tromsø

Annonse fra Vervet

Det ble ikke museum på verftstomta, men nå planlegges det et nytt og moderne konferansehotell skreddersydd for store begivenheter.

– Tromsø er ikke uten grunn en populær konferanseby og vi ønsker å bygge byens flotteste hotell for å møte den økte etterspørselen, forteller salgsleder Vibeke Pedersen entusiastisk.

Etter planen skal hotellet bygges nordvest på tomta, mot brua, rett vest for hvor den karakteristiske røde platehallen før sto.

Bygningen som lenge har vært markant i bybildet er nå borte, men mange husker den kanskje fra Rivefesten som ble arrangert i juni.

Rett vest for hvor den gamle platehallen sto kommer etter planen det nye konferansehotellet. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.
Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Som arktisk hovedstad mangler vi noe som ønsker folk velkommen til byen på en skikkelig måte, så vår tanke er at dette skal bli porten til Tromsø.

Vibeke Pedersen

Når skissene til det nye konferansehotellet ble utformet har arkitektene i LPO tatt høyde for at det nye bygget og brua skal spille på lag.

– Vi er veldig fornøyd med arkitektenes forslag og tror dette kan bli en fin velkomst for besøkende fra fastlandet. Om man ser på skissen vil hotellet være relativt smalt, og takets utformingen med motsatt takvinkel som brua, gjør at bygget blir å passe fint inn i omgivelsene.

Arbeidet med omreguleringen etter gjennomført parallelloppdrag er starte og det forventes at reguleringsplanen godkjennes neste sommer.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet