Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kevin (24) ansetter de som har vanskelig med å finne seg jobb

Annonse fra Rema 1000 Veita

- Her kan du være den du er, så lenge du gjør det du skal, sier Kevin Mulder (24), en av landets yngste kjøpmenn.

På lageret ved Rema 1000 på veita i Tromsø surrer heftig musikk ut av stereoanlegget under taket. Unge mennesker svinser aktivt rundt i Rema1000–uniform. Ingen kommer inn hit uten tomkartonger – eller går ut uten varer. Eier og sjef Kevin Mulder ler muntert inn i mobiltelefonen. Han har jobbet her siden han var 16 – fra han var 18 som nestleder. Siden han fylte 21 har Kevin vært eier av butikken.

Kevin har 17 ansatte – storparten av dem i fulle stillinger. Og 70 prosent av staben er rekruttert gjennom Arbeidspraksisordningen for ungdom.

Ved siden av Kevin jobber Carina Iversen (27) med bestilling av varer og oppfølging av medarbeidere. Hun kom inn for to år siden via praksisordningen som Tromsprodukt og NAV står bak. I dag er hun Kevins NK. Foto: Torgrim Rath Olsen

Carinas store sjanse

Ved siden av Kevin jobber Carina Iversen (27) med bestilling av varer og oppfølging av medarbeidere. Hun kom inn for to år siden via praksisordningen som Tromsprodukt og NAV står bak. I dag er hun Kevins NK.

- Carina skulle være her i tre måneder på praksis. Etter halvannen måned, så ringte jeg NAV og sa: «Bare ta henne ut av praksisordningen. Jeg ansetter henne», forteller Kevin fornøyd og roser sin nestleder opp i skyene.

Hun har ikke vært borte en eneste dag. Og ofte må Kevin jage henne hjem fra jobb. Carina ble utsatt for en alvorlig ulykke som femåring og måtte gjennom store fysiske operasjoner. Hun slet med å finne ut hva hun skulle bli. Hun slet med å få seg jobb. Inntil han møtte Kevin og Rema 1000 gjennom praksisordningen.

- Jeg ville jobbe, og hadde ikke noe ønske om å studere. Jeg var veldig motivert, fikk en god sjanse og ei god opplæring og ansvar. Jeg tror jeg fikk jobb her fordi de så at jeg selv så hva jeg skulle gjøre. Jeg trengte ikke bli bedt om å arbeide, sier Carina til Nord24.no.

Men hun sier at hun ikke for noen år siden hadde sett for seg at hun skulle bli nestleder på Rema 1000 på Veita. Nå ser hun for seg større ting.

- Rema 1000 er det beste systemet. En jobber tettere på medarbeiderne her enn i andre jobber. Vi jobber tett sammen, sier Carina.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet