Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Design og arkitektur er problemløsning

For 3 år siden så Nordnorsk design- og arkitektursenter dagens lys. Daglig leder og kvinnen bak initiativet, Michele Renee Widerøe, har siden da jobbet iherdig for å vekke nysgjerrighet og inspirere til nytenking rundt bruk av design og arkitektur blant folk flest i landsdelen.

Jubileet ble i forrige uke markert på Verdensteateret med en dag viet til interiørets verden, og Tromsøs befolkning var ikke vond å be.

- Det er alltid stor interesse for arrangementene våre og Verdensteatret var fullsatt. De siste som kom måtte finne seg i å sitte på gulvet. Så vi er veldig fornøyde. Folk i Tromsø er generelt veldig interessert i interiør, design og arkitektur.

I tillegg til den lokale arkitekten Snorre Stinessen og møbeldesigner Torbjørn Anderssen var også Morten Skjærpe Knarrum fra TV2s Tid for hjem invitert til å holde foredrag.

- Det er nok mange som får et litt feil inntrykk av hvor lang tid oppussing kan ved å se på slike programmer på tv. For det ser jo så lett ut. Mye kan man selvsagt gjøre selv, men det man ikke vet er at det ligger flere måneders planlegging bak, forklarer Michele. 

NODA har 700 medlemmer spredt over hele Nord-Norge. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

NODA har over 700 medlemmer i Nord-Norge som alle har forpliktete seg til å jobbe mot et felles mål; å bygge og utvikle kompetansen om og innenfor design og arkitektur i nord, slik at fagdisiplinene blir naturlige virkemidler i en samfunnsutvikling for fremtiden.

For Michele, som har lang erfaring som interiørdesigner, er design og arkitektur brukersentrert problemløsning.

- Mange tenker på design- og arkitekttjenester som ekstra kostnad når det for eksempel kommer til oppussing. Men det er jo ikke det. Ved å bruke fagfolk får du løsninger som er skreddersydd dine behov og ditt hjem. Det er en investering som lønner seg over tid.

Hun trekker fram møbeldesign som et godt eksempel.

- Møbeldesign koster som regel mer, for bak ligger masse innovasjon, og det er det man betaler for i stede for å kjøpe en kopi. Men produktet blir også mer holdbart og kan brukes over mange, mange år. Det handler om å gå vekk fra bruk-og-kast mentaliteten, bare det er en verdi i seg selv. 

Som et ledd i formidlingsarbeidet arrangerer NODA jevnlig seminarer, workshops, foredrag og kurs over hele landsdelen, hvor alle som er interesserte er velkomne til å delta. 

Vi ønsker ikke å være kun en interesseorganisasjon for våre medlemmer, så alle våre arrangementer er åpne for alle som er interessert i å lære mer om design og arkitektur og hvordan man best benytter seg av den fagkunnskapen.

Michele Renee Widerøe

NODAs bakgårdsfester er populære arrangement. Her fra Bodø. Foto: NODA.

Neste arrangement i rekken er en introduksjonsworkshop i tjenestedesign som går av stabelen 8.november i Mo i Rana.

- Mange vet ikke hva tjenestedesign er, men det handler hovedsakelig om hvordan man gir brukerne gode opplevelser over tid. Bare se på Flytoget. Du tenker ikke tjenestedesign der, men alt er gjennomført, fra du kjøper billetten og går om bord, til du kommer hjem og printer ut kvitteringen din. Alt er gjort for å skape en behagelig reise og en sømløs opplevelse.

Er du interessert i å holde deg oppdatert på kommende arrangementer? Følg NODA Nordnorsk design- og arkitektursenter på Facebook eller besøk nettsiden no-da.no

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet