Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Når gammelt blir nytt

Det var ikke før Elin Henriette Sandnes og Alexander Kristiansen kjøpte seg nytt hus i februar at Instagram-kontoen @Solvegen så dagens lys. Her deler Elin gledelig bilder fra oppussingseventyret de har begitt seg ut på.

- Jeg får veldig mye inspirasjon fra Instagram, og ikke minst motivasjon til å holde det ryddig, sier hun og ler. Også er det jo veldig hyggelig med gode tilbakemeldinger på det vi gjør med huset. 

Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Elin er for tiden hjemme i mammapermisjon, i april kom lillesøster Tea Louise til verden. Fra før hadde paret datteren Nora Helene (3 år).

Oppussing er ikke noe nytt for det unge paret. Også leiligheten de tidligere bodde i fikk seg en solid oppgradering, mye ved hjelp av egen innsats.

- Alexander er elektriker og virkelig en supermann på det feltet. Han gjør det meste av det tyngste arbeidet, mens jeg holder meg mer til sparkling og maling.  

Da Elin ble gravid med deres andre datter var det på tide med større plass og valget falt på den vertikaldelte boligen i Solstrandvegen.

- Her har vi mye større plass, både ute og inne. Det var selvfølgelig ikke alt med boligen som var tiltalende da vi så prospektet, men det gjelder å se forbi den blå gangen eller tapeten som ikke faller helt i smak.

Stuen før.
Stuen etter. Veggen mot kjøkkenet ble fjernet for å skape et mer åpent rom. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Elins soleklare tips til de som skal sette i gang med oppussing selv: 

Ikke start med alt på en gang, men del arbeidet opp og gjør deg ferdig prosjekt for prosjekt.

- Vår plan er å jobbe oss gjennom etasjene. Det første vi gjorde var å fjerne veggen ved yttergangen og deler av veggen ved kjøkkenet for å åpne opp rommet. Men da må man jo bytte gulv, så det baller fort på seg. 

Kjøkkenet før oppussing.
Kjøkkenet etter oppussing. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Badet har de valgt å vente med å pusse opp, men også der har de tatt noen enkle grep for å gjøre det mer praktisk. Og det må det være når man er en familie på fire.

- Det store hjørnebadekaret opptok mye plass, så det måtte ut. I tillegg til nytt badekar fikk vi også satt inn en dobbel-servant med lagringsplass under. Man trenger som sagt ikke ta alt på en gang, nå har vi ny baderomsinnredning kjøpt med tanke på at det også skal brukes etter at hele badet er fornyet.  

Slik så badet ut da familien flyttet inn.
Men enkle grep har rommet blitt fornyet. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Med ny bolig kom også et stilskifte.

- Stilen i den gamle leiligheta vår mer shabby-chic, men her har jeg heller valgt å gå for nordisk minimalisme.

Skjenken i stua er et godt eksempel på at man ikke trenger å bruke mange tusen på nye designmøbler. Elin fikk tak i en billig skjenk på Finn og med noen grep ble det akkurat slik hun ønsket.

- Jeg hadde egentlig lyst på en skjenk fra Bolia, men den kostet langt over mitt budsjett. Så da ble det heller til at jeg pusset opp denne og er veldig fornøyd med resultatet. Alt trenger ikke koste så mye. 

Skjenken i bakgrunnen ble ny med litt maling og nye knotter. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.
Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.
Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet