Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Det handler om å lære seg å ikke gjøre noe forhastet

Annonse fra Nordnorsk Lederutvikling

Det er ikke mye ved det anonymet bygget på Håpet som røper at dette er hovedkontoret til en av Tromsøs internasjonale suksessbedrifter. Men det er altså her Dualog holder til, mellom bilforhandlere og møbelbutikker.

Selskapet har siden 1994 levert egenutviklet Software til fiskeri- og shipping bransjen og har mer enn 3.000 skip verden rundt i sin portefølje.

Kundedirektør Lill Tove Amundsen ble med på laget i 2014, midt i innspurten av masterstudiet sitt.

Det var en hektisk høst, med både innlevering av masteroppgave og ny jobb. Når man kom hjem om ettermiddagen hadde ikke hodet plass til mer informasjon for å si det sånn. Men, vi kom i mål!

Lill Tove Amundsen

Som 16 åring hadde Lill Tove planen klar, hun skulle bli skipselektriker. Slik ble det ikke, men etter en lang karriere i EL- og IT-bransjen er ringen på mange måter sluttet ifølge henne selv.

- Det var så nært jeg kom de båtene, sier hun lattermildt.

Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Hun leder nå en avdeling med 15 medarbeidere, hvor den ene halvparten sitter i Tromsø og den andre i Singapore. Ansvarsområdene spenner seg fra support og implementering av nye båter til oppfølging av eksisterende kunder.

- Det er båter der ute som er helt avhengig av den løsningen vi leverer. Har de ikke mail, får de stort sett ikke kommunisert med omverdenen, og det er helt nødvendig når du ferdes til sjøs. Å ha evnen til å stå i det når krisen oppstår har for meg vært veldig viktig.

Egenskapen har nok alltid vært der hos Lill Tove, men det var under Hovedprogrammet til NNL hun ble oppmerksom på hvordan hun best kunne utnytte den til sin og bedriftens fordel.

- Det handler om å lære seg å ikke gjøre noe forhastet. Når du er leder kan det gå en kule varmt innimellom, da gjelder det å beholde roen og få oversikt, ikke hive seg med den første som har en idé.

Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

For oss er det helt klart en styrke at vi er flere med samme tankesett og jeg synes i grunn at alle som er i en lederposisjon burde tatt seg et år med lederutvikling og refleksjoner.

Lill Tove Amundsen

Kundedirektøren er ikke den eneste hos Dualog som har deltatt på Hovedprogrammet, en klar styrke mener Lill Tove.

- Du får virkelig utvidet verktøykassen din når du går på Hovedprogrammet, den fylles opp med kunnskap og inspirasjon. Ikke bare blir du godt kjent med deg selv og dine egne styrker og svakheter, du lærer i tillegg å forstå hvorfor andre reagerer som de gjør. For oss er det helt klart en styrke at vi er flere med samme tankesett og jeg synes i grunn at alle som er i en lederposisjon burde tatt seg et år med lederutvikling og refleksjoner.

Selv om Lill Tove stort sett har vært i klassiske mannsdominerte bransjer, er det ikke noe hun har kjent spesielt på. For henne handler det om å gjøre jobben man er satt til, med de forutsetningene man har.

- Med min bakgrunn så har jeg bare vært i mannsdominerte yrker, men jeg har aldri følt meg forskjellsbehandlet eller at det har vært utfordrende. Men, det gjør noe med deg i forhold til hvordan du håndterer mennesker og hvordan du gjør ting. For min del tror jeg det har gjort meg mer tydelig og direkte.

Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Og er det noe hun er tydelig på, så er det behovet for å fornye seg - noen som også var fokuset i masteroppgaven hun skrev om endringsledelse.

- Endring er en del av arbeidslivet i dag, for ingenting står på stedet hvil i 10 år lenger, det er helt sikkert. For vår del handler det om å forenkle og videreutvikle produktene vi allerede har, men også se framover og tenke nytt.

Lill Tove og de andre lederne i Dualog benytter seg hyppig av verktøykassen de fikk med seg fra Hovedprogrammet når fremtiden skal stakes ut. For det handler i bunn og grunn om godt teamwork og evnen til å best benytte seg av de unike bidragene til hver enkelt medarbeider.   

Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet