Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Høstens beste interiørfarger

Annonse fra Fargerike

Lurer du på hvilke farger du skal pusse opp med denne høsten? Nå går vi i dybden i fargearkivet, slik at du er oppdatert det hotteste akkurat nå.

19. oktober fikk Fargerike Tromsø besøk av Dagny Thurmann-Moe. Hun var kreativ leder i Fargerike-kjeden til hun i 2014 startet Dagny Fargestudio. Denne kunnskapen skal komme kundene til gode for å bli mer bevisste på å sette et mer personlig preg på sine hjem. Hos Fargerike i Tromsø er fargekunnskap satt skikkelig i fokus. Renate og Line er to av fire ansatte ved butikken på Storgatbakken som har Norges høyeste utdannelse innenfor fargefaget.

Under følger utvalgte nyanser av dagens mest aktuelle fargegrupper; gult, nude, rødt/rosa, blått, blågrønt og grønt. Utarbeidet av Dagny Thurmann-Moe og entusiastisk bifalt av byens lokale fargeeksperter.



Duse nyanser på vegger, kraftigere på møbler

Hvorfor mener du at farger er viktige i et hjem?

- Farger er med på å gjøre et hus til et hjem. Det gir en følelse av personlighet og vil alltid føles mer gjennomført når en bevisst fargepalett er lagt til grunn. I tillegg til det, vet vi at mennesket fungerer bedre i fargerike omgivelser - det er rett og slett godt for deg. Og her finnes det ikke et fasitsvar for akkurat hvordan du skal omgi deg med farger, det gjelder å velge de fargene og nyansene som passer deg best.


Gult: varme, optimisme og glede

Gult er en farge som har vært svært lite brukt innenfor interiør de siste årene, om i det hele tatt. Det er derfor svært spennende å se at den nå melder sin tilbakekomst. 

Mens de dusere nyansene passer utmerket til oppholdsrom, kan de kraftigere nyansene, som er vanvittig vakre, egne seg best til møbler eller gjennomgangsrom.

Vi ser nå flere nyanser melder sin «ankomst», både dusere og mer støvete nyanser, men også de klare, sterke og dominerende.

Dagny Thurmann-Moe

Nude nyanse på veggene

Nude: varmt, lunt og elegant

De nude nyansene står sammen med rødtonene høyt i kurs, og flere er varme alternativer til det grå. De nude nyansene er i den rød/rosa familien, men er hverken røde eller rosa. Noen nærmer seg beige, men er heller ikke beige. 

Mange ønsker seg disse fargene, og det er enkelt å forstå hvorfor. Samtidig som de gir et svært elegant uttrykk, og med den rette omgivelsen, også stramt, vil den alltid samtidig føles lun og varm. De forskjellige nyansene av nude kan helt fint blandes med hverandre eller andre farger og er enkle å lykkes med.

Nude-nyanser tilfører en hygge og behagelig stemning som er attraktiv i dagens trendbilde og vil forbli det i lengre tid fremover

Dagny Thurmann-Moe

Fargen "Lucca"

Rød- og rosatoner: elegant, sofistikert, trygt og vågalt

Det er ikke mange sesonger siden en rød vegg føltes helt utenkelig, mens det i dag er flere som går og sikler på en rød- eller rosatone på veggen. Det er vel og merke ikke primærrødt eller rosa vi ønsker oss, men gjerne de støvete, dype eller terracottalignende variantene.


Lucca er en nydelig, mellomfarget terracottafarge som passer utmerket i oppholdsrom som stuen, men også i gjennomgangsrom.

Dagny Thurmann-Moe

Foto: Maja Hattvang har malt sitt soveromstak i fargen NCS S2020-B

Blått: Fokus, ro og velbehag

Blått er den mest populære fargen i fargesirkelen, og folk flest sin favorittfarge. Den er sammen med blågrønt og grønt en av de tre nye basisfargene vi bruker når vi innreder. Blått kommer i et vell av nyanser, fra det helt bleke, til det mørke og mystiske.

Blått kommer i et vell av nyanser, fra det helt bleke, til det mørke og mystiske.

Dagny Thurmann-Moe

Nordic Breeze 5452 – Jotun Lady

Denne fargen er det jeg vil kalle «bankers». Du vil lykkes uansett hvor du bruker den. Superenkel. Fin til alle rom, men er også en farge som er god til for eksempel klasserom.

Husk å bruke mer enn bare denne fargen, da kan den føles litt blass. Den trenger selskap av andre farger for å fungere optimalt.

Dagny Thurmann-Moe

To nyanser av samme farge – Lagoon Water på vegg og Black Hills på kjøkkenfronter.

Er det en myte at hvite vegger gjør at rommet ser større ut?

- Både ja og nei. Følelsen av rom er størst for oss i rom som er fargesatt i nyanser av blått eller grønt - hovedfargene fra naturen. Optisk sett, er det mye lysere i hvite rom, siden fargen reflekterer opp til 96% av lyset. Øynene våre er ikke laget for så lyse omgivelser, og dette kan føre til konsentrasjonsproblemer og hodepine. Det er heller ikke en målsetting for alle rom å virke større. Noen skal føles lune og hyggelige, trygge og vennlige.


Blågrønt: Rolig, avslappende og varig

De mørke blåtonene har vært enormt populære de siste sesongene, men jeg tenker vi fint kan ta en pause fra Oslo, St Pauls Blue og Deco Blue, og heller vende blikket mot de mørkere blågrønne nyansene.

Grønt: Mildt, behagelig, skjerpende og enkelt

Grønt er basisfargen til naturen, og finnes i et voldsomt vell av nyanser – faktisk er den den fargen naturen har aller flest nyanser av. Og det er jo slik at det er nesten ingenting som er stygt mot grønt, i hvertfall ikke disse nyansene. Heller omvendt, grønt gir glød til fargene rundt seg og hjelper de til å se enda vakrere ut. Samtidig får fargen oss til å føles oss rolig og avslappet, samtidig som sansene blir skjerpet.

Jaime Hayon – Hotel Barcelo Torre de Madrid

Om du måtte velge: Hva er din absolutte favorittfarge og hvorfor?

- Jeg liker best hele fargesirkelen, og har forskjellige favoritter til forskjellige tider. Jeg bruker mye røde klær, men er like glad i grønt og blått. Og gult. Og orange. Nei, klarer ikke velge!



Fargerikes fargehjørne

1. Farger påvirker humøret.

2. Farger påvirker hode og hjerte, og er viktig for velvære og trivsel.

3. Klare farger er energiske og oppkvikkende.

4. Fargeløse omgivelser kan virke nedstemmende.

5. Noen farger kvikker opp, andre roer ned. Noen stimulerer din kreativitet, mens andre farger bidrar til å senke pulsen.

6. Blått og grønt er nøytrale farger og passer ofte til mange andre.

7. Jo større flaten er – jo tydeligere kommer fargen fram.

8. Farger brukes ofte symbolsk. Som rødt for fare, sort for sorg, hvitt for uskyld, blått for rent, grønt for miljø.

9. Farger er lys og elektromagnetiske bølger. Lengden på de ulike bølgene bestemmer hvilken farge vi ser.

10. Alle farger lages ut fra primærfargene rød, blå og gul (samt hvitt og sort).

11. 80% av hus i Norge er malt i hvitt eller grått.

12. Grått har lenge vært en av våre mest populære farger. Samtidig har vi uttrykk som grå mus, kommunegrå og gråværsdag. Artig...

13. Vi har lange tradisjoner for sprek og aktiv fargebruk i Norge.

14. Også utvendig er fargevalget viktig. I tillegg til det estetiske, utstråler farger energi, glede og varme. Også her som det er hvitt, grått og sort halve året...

15. Noen sier at de velger farge for at huset en gang skal være lett å selge. Som hvitt eller grått. Kanskje ditt hjem først og fremst skal være godt for deg og dine?

Velkommen til vår butikk, årets handelsbedrift i Tromsø 2010. Fargerike Tromsø er en moderne faghandel som har et stort fokus på at du skal bli en fornøyd kunde. Vi legger stor vekt på god service fra ansatte som vet hva de snakker om. Vi har en stor inspirasjonsavdeling med tapet, maling og gulv. Vi kommer gjerne hjem til deg for å diskutere løsninger. Velkommen til oss, du finner oss i Storgata 142 i Tromsø.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet