Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Han har brukket 35 bein og vært nær døden, nå skal han stå på scenen i Tromsø

Annonse fra NLD Nord

Tirsdag 31. oktober kommer Ailo Gaup til Tromsø for å delta på Næringslivsdagen Nord 2017

Drømmen om å bli verdens beste

Etter å ha spart i fire år kjøpte Ailo Gaup sin første sykkel som 12 åring. Han ble siden verdensmester i Freestyle Motocross, FMX. Han har vunnet verdenscuper, verdensmesterskap og alle norgesmesterskap som har vært arrangert. Med på kjøpet har han over tretti brukne ben i kroppen, og han har skadet lunger, nyrer og milt.  Hvordan blir man Norgesmester? Og hvordan gjentar man suksessen igjen og igjen? For ikke å snakke om verdensmester? Og hvordan gjentar man dette? Ailo Gaup gir i under NLD 2017 sitt svar på dette. Fra da drømmen om å bli verdens beste freestyle motocross-kjører ble sådd, til han høstet sitt sjette NM-gull og sitt andre VM-gull, har han i sin karriere taklet store tilbakeslag. Felles for dem alle er at han hver gang har kommet sterkere tilbake.



Ailo Gaup

Oppskriften på suksess

For å nå det nivået han ønsket har han lagt ned utallige timer med utholdende trening og fullt fokus på oppgaven. Dette har alltid vært en av toppidrettsutøverens store styrker, i fellesskap med viktigheten av å sette seg store og ambisiøse mål. I foredraget tar han opp essensielle ingredienser i oppskriften på suksess i en kontekst som ikke bare gjør det relevant for idrettsutøvere, men også for bedrifter i andre bransjer. Foredraget holdes på både norsk, samisk og engelsk.

Motivasjon til å fortsette

Ailo har etter at han la opp som toppidrettsutøver tatt seg til finalen i Mesternes Mester på NRK og figurert som programleder for Norges Tøffeste. Etter en karriere der han har brukket til sammen 35 bein, komprimert rygg og nakke og flere ganger vært døden nær har han gang på gang vist at det går an å reise seg igjen med fornyet motivasjon.

Meld deg på her: http://nldnord.no

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet