Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

14. oktober på The Edge

Nå skal disse artistene lage fest i Tromsø

Annonse fra The Edge

På lørdag kommer Burak Yeter til The Edge i Tromsø for å lage dansefest sammen med Mental Overdrive, Houseboden og High Heeled Giants.

Burak Yeter 

Burak Yeter

Burak Yeter har vunnet priser for Beste Elektronica-artist/DJ opptil flere ganger og har også fått priser for sine remixer. Sounden til Burak Yeter ligger i samme leiet som Tuesday som ble en av årets sommerhiter. 


- Vi fikk valget om hvilken type musikk vi ville at Burak skulle spille, det vitner om en allsidig DJ som er ute etter å lage fest for Tromsø, sier Øyvind Alapnes i The Edge. 

Mental Overdrive

Per Martinsen "Mental Overdrive" (Foto: Nordlys, Tarjei Berg)

Per Martinsen er fra "lille" Tromsø, men er likevel et kjent navn innenfor techno/elektronika-miljøet. Han er også en veteran innenfor disse sjangrene og han ga faktisk ut sin første singel allerede i 1990.

Som Mental Overdrive har han gitt ut seks album og en rekke EP-er og singler, og han har samarbeidet med blant andre Nils Petter Molvær og Anneli Drecker på utgivelsene.

Houseboden

Rune Nygård

Houseboden-bølgen – elektronika-konseptet med Rune Nygård i spissen – har tatt Tromsø med storm det siste året – og har fylt en rekke av klubbscenene i «Nordens Paris» til randen. Denne gang er det storscenen på The Edge som står for tur.

Rune Nygård vandrer hvileløst et deilig sted mellom house og techno, og gir deg akkurat den vitamininnsprøytningen du trenger dersom du har planlagt å bruke lørdagen som en treningsøkt.

Gjør deg klar for et intensivt DJ-sett som sannsynligvis gir deg varige mén.


High Heeled Giants

Bilde fra High Heeled Giants (Foto: High Heeled Giants)

Helle er en sanger og låtskriver i indie-rock bandet Jaduah som har hatt suksess i Norge med debutalbumet «Strangers». Øivind, på en annen side, kommer fra undergrunn elektronika-scenen. Han har sluppet album og flere singler under pseudonymet Kohib. Musikken hans har et stort spenn på alt fra elektronika til dub-elektronika til house/dance-musikk.

I dette prosjektet har han og Helle gått sammen i en melodiøs tilnærming til elektronika. Sjekk ut låten «Fake Vendetta» som er en smak på deres «moody», downbeat elektronika-låt. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet