Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

IMPONER GJESTENE MED LYS BACALAO

Annonse fra Eide Handel

Lag Bacalao som en ekte Portugiser. Lett å tilberede, smakfull og perfekt som festmat.

Siden 1953 har Eide Handel vært knyttet til lokalmiljøet i Eidkjosen på Kvaløya. Som landhandel for bygdas egne, til å bli et mathus hvor folk fra hele Troms kommer for å få ekte matopplevelser. Vi glemmer likevel ikke våre røtter, med vårt eget preg som landhandel skal du kunne kjøpe alt fra kjøkkenutstyr til de fineste dagligvarer.

Egenprodusert middagsmat, ferske råvarer og topp utvalg i dagligvarer. Forutsetningen for en god smaksopplevelse er ferske råvarer av beste kvalitet. Utenfor kysten av Nord-Norge finner vi fisk av verdens beste kvalitet. I de mer og mer berømte Lyngsalpene finnes unike beiteforhold for lam.

Alt dette er vi så heldig å kunne tilby deg som kunde enten fersk al dente eller videreforedlet under egne unike merkevarer som Alpelam fra Lyngen, Heimelaga fra Yttersia og Heimelaga fra vårt eget kjøkken. Her finner vi Eide karbonade, Mathusets fiskegrateng for å nevne noe.

Mathuset Eide Handel ligger bare 1 mil utenfor sentrum av Tromsø - i Eidkjosen - hjertet av Kvaløya. 

– Du skal kjenne lukta av olivenolje og hvitløk fra gryta, smiler Jorge Xavier.

Som tromsøbosatt portugiser er han minst like glad i bacalao som sine landsmenn, og foretrekker klippfiskretten hvit. Her hjemme i Norge er den tomatiserte utgaven av bacalao den mest brukte, mens man i utlandet ofte lager den smakfulle retten i hvitt.

– Når du dropper tomatene i bacalaoen beholdes den gode fiskesmaken bedre. Dette er den klassiske portugisiske måten å lage bacalao på, forklarer han.

Enkel å lage

Den portugisiske bacalaoen setter de gode råvarene i høysetet.

– Olivenolje, løk, hvitløk, poteter, litt pepper, hvitvinseddik og klippfisk. Mer trenger du ikke, mener Jorge.

Det sies at en kvinne i Portugal ikke er gifteklar før hun kan tilberede 99 ulike klippfiskretter. I landet heter det at de har bacalaooppskrifter for hver dag i året. Jorge blir lattermild om du avkrever han 365 bacalaoretter.

– Det er kanskje en myte. Selv har jeg laget 25 oppskrifter, men det er riktig at det er veldig mange måter å lage klippfisk på, smiler han.

Eide Bacalao

– Prøv deg frem

Klippfisk har fått sitt navn fra måten saltfisk ble tørket på før dagens moderne tørkeanlegg. Fisken ble lagt på bergene ved kysten for å tørke under sola, og ble stablet sammen i hu og hast når regntunge skyer nærmet seg. Selv kaller portugiserne den norske klippfisken «O el amigo», som betyr den trofaste venn.

– Hva er ditt beste triks for å få en perfekt bacalao á la Portugal?

– Det mest opplagte er at du må ha gode råvarer. Klippfisken må være av høy kvalitet. Og det må ikke være for mye krydder.

Det er viktig at smaken fra fisken trer frem. Egentlig holder det med litt pepper, mener Jorge.

Han anbefaler likevel nordmenn å prøve kapers eller litt paprikapulver.

– Lag gjerne en løkkompott, men det viktigste er at du bruker fantasien samtidig som du tar vare på den gode råvaren som klippfisk er.

Klippfisk finnes i mange varianter fra mange forskjellige leverandører. Du finner den som ferdige loins, som biter i beger og som ferdig utvannet i frossen tilstand. På Eide Handel har vi nå tatt inn klippfisk slik du finner den på markedene i Portugal, som hel sperret fisk med grovsaltet på.

Vi gir deg gjerne tips om den riktige ut- vanning og tilbereding av klippfisken du foretrekker.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet