Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Disse var på caravan, bil og motormessa i dag

Annonse fra Nordnorsk Handelsmesse

Vi har møtt Tromsø-væringene som tok turen til messa på fredag. I morgen åpner dørene kl 10:00.

Kristoffer Jensen (21)

(Foto: Torgrim Rath Olsen, NordlysLAB)

- Jeg er på messa fordi jeg interesserer meg for alt av motor. Særlig motorsykler og den jeg har mest lyst på er Harley Davidson.

Kristian Larsen (19)

- Jeg er interessert i å se på biler. Jeg er her mest for å se fordi jeg allerede har en Golf. Tesla er veldig fine biler, så om pengeboka strakk til hadde det blitt en slik.

Emil , Mats og Sonja Scherffenberg


(Foto: Torgrim Rath Olsen, NordlysLAB)

- Vi er her for å se etter jacuzzi og kanskje en bil, men nå har vi faktisk akkurat kjøpt en utebukse til Emil.

Mats har mest lyst på en Tesla når han blir stor. 

Lillian Berger og Tove Skutvik


(Foto: Torgrim Rath Olsen, NordlysLAB)

- Vi er her selvfølgelig for å se på bobiler. Som sagt mest for å se fordi vi allerede har bobil, men det er jo så masse fint her.

Olaf Skutvik


(Foto: Torgrim Rath Olsen, NordlysLAB)

- Jeg er her for å se på nyheter. Jeg vil jo egentlig ikke bytte ut bobilen, men man kan jo la seg friste, ler Olaf.

Jonas (32), Jonathan (2) og Camilla



(Foto: Torgrim Rath Olsen, NordlysLAB)

Tor Gudmundsen (53) Nils Roar Selnes (49)


(Foto: Torgrim Rath Olsen, NordlysLAB)

- Vi er parkeringsvakter og jager bort feilparkerte biler.

Er det mange feilparkerte biler her i dag da?

- Ja, utstillerne, flirer de godt. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet