Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

teknisk bureau

Hjelp! Hvilken bil skal jeg velge?

Annonse fra Nordnorsk Handelsmesse

Det finnes et hav av muligheter når det kommer til bil og det er ikke alltid like lett å bestemme seg for hva man skal gå for. Vi har tatt turen innom bilforhandlerne som kommer til årets Caravan, Motor & Fritidsmesse for å høre hva de har å tilby akkurat deg.

Teknisk Bureau

Peugeot 5008 SUV beskrives som en helt ny dimensjon. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Hos Teknisk Bureau viser selger Remy Traasdahl fram den nye Peugeot 5008 SUV, en driftssikker og romslig familiebil med 3 isofix i baksetet og 7 seter totalt.

- Her har Peugeot lagd en kraftfull bil med elegant design, avansert teknologi og smarte løsninger. Den beskrives som en helt ny dimensjon, så kom på messa og ta en titt, oppfordrer Traasdahl.

Du kan få 5008 SUV levert enten med bensin eller dieselmotor og prisen starter på 339 900,-.

Er du imidlertid opptatt av luksus og teknikk foreslår Remy en Mercedes E-klasse All-Terrain, den mest intelligente bilen på markedet ifølge han.

- All-Terrain kommer med en helt suveren utstyrspakke, blant annet en widescreen cockpit. Praktisk talt er dette en bil som kjører seg selv, du kan til og med parkere den ved hjelp av Mercedes Me-appen som installeres på telefonen.

All-Terrain er en bil med kraftige SUV-egenskaper og har en startpris på 717 000,-.

Teknisk Bureau har også et utvalg biler for deg som ønsker å kjøre mer miljøvennlig. Kia Soul Electric har høy sitteposisjon, gode kjøreegenskaper og byr på en solid totalopplevelse.

- Nye Soul Electric har en batterikapasitet på 30 kilowattimer (kWh), det gir en rekkevidde på 28 mil, forteller Traasdahl. Og når batteriet er tomt, kan du benytte hurtigladeren for å komme deg fort tilbake på veien.

Startprisen for en Kia Soul Electric ligger på 237 000,-

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet