Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hjelp! Hvilken bil skal jeg velge?

Annonse fra Nordnorsk Handelsmesse

Det finnes et hav av muligheter når det kommer til bil og det er ikke alltid like lett å bestemme seg for hva man skal gå for. Vi har tatt turen innom bilforhandlerne som kommer til årets Caravan, Motor & Fritidsmesse for å høre hva de har å tilby akkurat deg.

Harila 

Frode Martinsen viser fra nye Toyota Prius. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Lansert tilbake i 1997 er Toyota Prius den første hybridbilen som kom på norske veier og etter 20 år med forbedringer er nå 4.generasjonen ute i markedet.  

Salgssjef Yngve Jakobsen kalle den en imponerende bil.

- Prius er definitivt best i klassen og att på til billig i drift. Om du går for en hybrid eller plug-in hybrid kan du kjøre hele 6,3 mil på strøm, for så å kun bruke 0,38 liter bensin på mila.

Toyota Prius hybrid har 122 hk og en startpris på 303 400,-.

En annen populær bil hos Harila er Toyota C-HR, ny av året og en av modellene det selges mest av for tiden forteller Jakobsen.

- Det er litt Lexus-preg over nye C-HR. Her får du en hybridbil som skiller seg ut, den har et spennende design og er både sofistikert og kompakt.

Du trenger ikke velge mellom 2 eller 4WD om dette er bilen for deg, C-HR kan leveres med begge deler. Startpris fra 325 400,-.

Til den aktive storfamilien anbefaler salgssjefen Toyota Prius+ Seven, en stasjonsvogn for de miljøbevisste.

Har du ekstra plassbehov er dette bilen for deg. Den gir plass for opptil 7 personer og 5 av setene kan felles flatt ned i gulvet i alle mulige kombinasjoner slik at bagasjerommet blir hele 1.750 liter.

Prius+ seven leveres som hybrid, men kan også bestilles med bensinmotor. Startpris er 343 300,-

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet