Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hjelp! Hvilken bil skal jeg velge?

Det finnes et hav av muligheter når det kommer til bil og det er ikke alltid like lett å bestemme seg for hva man skal gå for. Vi har tatt turen innom bilforhandlerne som kommer til årets Caravan, Motor & Fritidsmesse for å høre hva de har å tilby akkurat deg. 

Sulland Tromsø AS

Volkswagen Tiguan er en populær bil blant Hans Åge Yndestads kunder. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

- Går du for en Tiguan får du deg en romslig og driftsikker bil som kommer seg lett over brøytekantene når vinteren setter inn for fullt, forteller selger Hans Åge Yndestad. I tillegg har den et utrolig lavt drivstofforbruk, under ½ literen på mila.

Det spiller ingen rolle hvilket drivstoff du foretrekker, Tiguan kan leveres både som bensin- og dieselbil. “Tromsø-bilen” har 190 hk under panseret og en startpris på 515 000,-.

Om du heller er interessert i en mer miljøvennlig bil trekker Hans Åge fram e-Golf, en bestselger som kommer med hurtiglader.

Hvor hard du er på gassfoten avgjør rekkevidden, men med normal kjøring kommer du deg 30 mil før du må lade, noe som er unnagjort på knappe 35 minutter, eller en kjapp kaffepause om du vil.

Alt i alt kommer Golf i 6 ulike modeller. e-Golfen leveres med en stor utstyrspakke og har en startpris på 322 000,-.

Ser du imidlertid etter en bil som kan få fram barnet i deg anbefaler selger Yndestad Volkswagens nye flaggskip Arteo.

- Bilen ser ut som en sportsbil, men er overraskende romslig. Jeg kjører den selv og har fått plass til både fotballnett og barnevogn i bagasjerommet. I tillegg får du en sporty bil som kan lokke fram barnet i deg.

Arteo kan leveres som både bensin- og dieselbil og har en startpris på 530 000,-

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet