Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hjelp! Hvilken bil skal jeg velge?

Annonse fra Nordnorsk Handelsmesse

Det finnes et hav av muligheter når det kommer til bil og det er ikke alltid like lett å bestemme seg for hva man skal gå for. Vi har tatt turen innom bilforhandlerne som kommer til årets Caravan, Motor & Fritidsmesse for å høre hva de har å tilby akkurat deg.

Biltrend

Glenn Hugo Nilsen hos Biltrend viser fram nye Hyundai Ioniq Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

At mange ønsker seg EL-bil er noe de har merket godt hos Biltrend. De møter etterspørselen med Hyundai Ioniq som kan leveres både som Electric (EV), hybrid (HEV) og nytt av året, Plug-in hybrid (PHEV).

- Tilbakemeldingene fra kundene er at dette er den første hybridbilen som faktisk ser ut som en SUV og her får du mye bil for pengene, forteller selger Glenn Hugo Nilsen.

Du kjører fint 5 mil på den i byen og det skal heller ikke stå på sikkerheten, Ioniq har oppnådd toppkarakter i en rekke sikkerhetstester.

Om du går for en plug-in hybrid er startprisen på 322 000,- ferdig levert i Tromsø.

- For de som trenger litt ekstra plass er Opel Insignia veien å gå ifølge selgerne hos Biltrend. Flaggskipet er nettopp lansert i Norge og for en relativ gunstig pris får du en stor familiebil med nydelig design, god plass og et lass av utstyr med på kjøpet.

Med et bagasjerom på 560 liter får du plass til det meste du trenger enten du skal på hytta eller bilferie. Også er det en ekstrem pen bil å se på.

Insignia leveres kan leveres enten med bensin- eller dieselmotor og startprisen er 345 000,-.

En annen populær bil hos Biltrend er den sofistikerte Mazda CX5, en SUV som kombinerer banebrytende teknologi & design.

Med 4WD og valget mellom bensin- eller dieselmotor kan bilen som i 2012 var en av Tromsøs mest populære SUV’er bli din fra 560 000,-. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet