Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Leketøy for voksne

Annonse fra Nordnorsk Handelsmesse

Vil du på tur til fjells, sjøs eller langs veien? I Skarphallen finner du et stort utvalg av snøscooter, båter og motorsykler til gode messepriser! 

Sjekk ut Yamahas jubileumsmodell

- 2018-modellene begynner så smått å komme til forhandlerne, men det er fortsatt litt tidlig i sesongen kan selger Tor-Ivar Morsund hos Biltrend fortelle. Han stiller i Skarphallen med en flunke ny Yamaha Sidewinder B-TX 153 LE.

I anledning 50 årsjubileet til Yamaha kommer den populære Sidewinder i nye farger og med en rekke luksusfunksjoner. Modellen har fortsatt ikke rukket å komme nordover, men Morsund lover at den skal være på plass til årets Caravan, Motor & Fritidsmesse.

Når Biltrend pakker til messe tar de også med seg alt av tilbehør du måtte trenge til en vintertur på fjellet, blant annet scooterklær fra FXR og et godt utvalg hjelmer. 

Marte og Lisa, damene bak Biltrends nettbutikk, er enstemmig i hva moten på fjellet er.

- Det skal være spreke farger og du skal sees. Det går mye i rosa og burgunder til damer, hos mannfolka er det mer populært med orange og turkis. Kommer du innom oss på messa kan du sikre deg disse dressene til en bra pris. 

Stiller med BMWs første bagger

Også Tromsø Motor tar med seg snøscootere til messen, men hovedvekten kommer nok til å ligge på motorsykler. De stiller med hele 12 ulike modeller fra henholdsvis BMW og Harley Davidson. 

Rosinen i pølsa, BMW K1600B, ble lansert i Europa for knappe 20 dager siden og er den første motorsykkelen til BMW som kan kalles en bagger. 

Salgssjef Jørgen Hagerup tar med seg en splitter ny BMW K1600B. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB

- Dette er en veldig intelligent sykkel som justerer seg etter terrenget. Og med 160 hk, justerbar fjæring, innebygd stereoanlegg og cruiser sittestilling kan jeg garantere en komfortabel tur langs landeveien, skryter salgssjef Jørgen Hagerup.

Du kommer nok ikke til å få denne sykkelen til redusert pris under messen, men Tromsø Motor kan lokke med veldig trivelige tilbud på både snøscooter, vannscooter og ATV. 

Knalltilbud på båt

Skal du imidlertid ha ny båt til 2018 sesongen bør den bestilles nå får vi høre av John Harry Sundstrøm hos Maritim Center.


John Harry Sundstrøm og Maritim Center tar blant annet med seg en Beneteau Antares 7. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB

I tillegg til åpne og lukkede båter i forskjellige størrelser og prisklasser tar de også med seg snøscootere, ATV’er, aggregat og snøfresere til Caravan, Motor & Fritidsmessen.

- Vi har alt som er artig å holde på med og kan selvsagt friste med spesielle messepriser, blant annet et knalltilbud på Nordkapp 605 Avant Ranger og Beneteau Antares 7. Så kom innom! 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet