Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sov deg til bedre syn

Annonse fra Interoptik

Drømmer du om en hverdag fri fra briller og linser? Nå kan natten brukes til å korrigere nærsynthet.

- Vi kaller det et paradigmeskifte, så stort er nyvinningen sier optiker og daglig leder ved Interoptik, Rolf Tore Hansen.

Optiker Hansen snakker om Drømmelinser, et revolusjonerende produkt som korrigere nærsynthet mens du sover. 

De spesialtilpassede linsene skal kun brukes om natten. Om morgenen tas de ut, og du ser godt hele dagen uten å måtte bruke verken briller eller linser.

Vi møter ham under en oppfølgingstime med Sandra Strøm Johansen (16). Hun har allerede brukt linsene i halvannet år og merker en klar forskjell.

- Jeg sitter bakerst i klasserommet og før var det vanskelig å se hva som ble skrevet på tavla. Men etter en uke med linsene på hver natt endret alt seg. Nå ser jeg hva læreren skriver.  

Foto: Ole Åsheim/Nordlys LAB

Kort fortalt vokser øynene i tilfeller av nærsynthet, forklarer optiker Rolf Tore Hansen.

- Drømmelinsene virker slik at hornhinnens fasong endres ved bruk. og på den måten korrigeres synet. Linsene kan også bremse utviklingen av nærsynthet hos barn med opptil 50%.


En rekke studier viser at stadig flere barn og unge blir nærsynte, og for å unngå komplikasjoner senere i livet er det er en fordel at utviklingen bremses.

- Mye innetid, lite dagslys og økt skjermbruk har ført til en økning i tilfeller av nærsynthet hos barn og unge. Nærsynthet øker risikoen for en rekke øyesykdommer, blant annet grønn stær og netthinneløsning, samt begrensning i noen yrkesvalg utdyper optiker Hansen.

For Sandra Strøm Johansens del har synet holdt seg stabilt etter hun begynte med drømmelinser. Og for en aktiv fotballspiller er det en lettelse.

- Det er veldig praktisk å slippe og tenke på briller eller linser på dagtid når man driver på med sport. Nå tar jeg linsene på når jeg legger meg, og av på morgenen. Enkelt og greit, sier hun med et smil.

Drømmelinsen festes på en stav og plasseres på øyet.

Interoptik er den første optikerkjeden i Tromsø som tilbyr drømmelinser til sine kunder og daglig leder Rolf Tore Hansen kan melde om god tilbakemelding.

- Som alt annet vil effekten variere fra person til person, men tilbakemeldingene vi har fått fra kundene har til nå vært veldig gode.

Interessert i å prøve drømmelinser? Bestill en synsprøve i dag.

Legg igjen ditt mobilnummer og beskjed om du ønsker time ved Interoptik Optiker Stein-Tore Hansen i sentrum eller Interoptik Synssenteret Jekta i meldingsfeltet, så kontakter vi deg. 

Fakta om Drømmelinser

Drømmelinser er stabile kontaktlinser du sover med. Når du sover endres hornhinnens fasong. Om morgenen tas linsene ut, og du ser godt hele dagen.

Drømmelinser bremser barns utvikling av nærsynthet med opptil 50 %.

Drømmelinser er godt utprøvd og har har vært i bruk i USA 15-20 år.

I Europa er det mellom 150 000 –200 000 brukere.

Drømmelinser kan brukes av nærsynte opp til -5,5 diptrier og -2,5 hornhinneskjevhet.

Drømmelinser er personlig tilpasset og må byttes en gang i året.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet