Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Etterspørselen ble så stor at Fredrik måtte bygge butikk

Troms Caravan og daglig leder Fredrik Martinsen har satset knallhardt på campingvogn og bobiler helt siden de begynte opp i Tromsdalen i 2012.

- Det var egentlig en ren tilfeldighet at vi begynte opp her. Jeg hjalp den tidligere eieren å legge ned verkstedet i de samme lokalene, og da kom det et ønske om å drive verkstedet videre. Vi startet som et rent service-verksted i 2012, forteller Martinsen.



I AKSJON: Selv om han er daglig leder, er Martinsen svært glad i å involvere seg i det praktiske. Her monterer han parabol på en av vognene de selger.

Fra 2012 og ut har det virkelig ballet på seg for Martinsen og de ansatte. Ikke lenge etter de åpnet fikk de til en avtale med det hurtigst voksende merket i Norden, Adria, og kunne begynne å selge vogner i Tromsø.

- Det ble etter hvert en stor etterspørsel, og da måtte vi prøve å komme den etterspørselen i møte, forteller han.

Etter hvert fikk de også en avtale med det gigantiske merket KABE. Og ikke nok med det – Tromsøs største campingvogn – og bobilforhandler har også i vinter bygd ut lokalene sine kraftig.

- Vi hadde omtrent ikke butikk før, men nå har vi fått en utstyrsbutikk som gjør at vi kan tilby mye mer. Og tilbakemeldingene har vært bare gode fra kundene som nå besøker oss.

LOKALENE: Fredrik Martinsen er stolt over at Troms Caravan nå har egen butikk.

Nå har de altså både butikk og verksted. Vidar Hansen er salgssjef hos tromsøforhandleren, og sier at dagen som selger fort kan bli hektisk.

- Vi opplever stor pågang, og selv om det kan være mye å gjøre, er det fortsatt like fantastisk som da jeg startet som selger for 23 år siden.

Selv har han stor interesse for campingvogner, og hadde selv sin første i en alder av 19 år. Han er svært fornøyd med Troms Caravans utvikling siden oppstarten i 2012.

- Det er veldig positivt. Vi har større kapasitet, flere kunder og ikke minst mer fornøyde kunder etter hvert som vi har ekspandert, forteller Hansen.  

DE ANSATTE: Det er god stemning blant de ansatte på Troms Caravan i Tromsdalen. Vidar Hansen til venstre, Fredrik Martinsen, Maria Martinsen, Sven Tore Tyrhaug og Per-Gunnar Søreng.

Drømmer du om campingvogn eller bobil? Da kan du ta en titt på utvalget til Troms Caravan her, eller besøke de i Solstrandvegen 25 i Tromsdalen. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet