Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

3 tips for budgiveren

Annonse fra Hjem Eiendomsmegling

Hvorfor vente med å by, når du virkelig har lyst på boligen? Det mange kanskje ikke vet er at megleren er rådgiver for begge parter. Det er fritt fram for å spørre megleren om hva som er lurt, og det kan i mange tilfeller lønne seg for både kjøper og selger.

Tips 1: Vær tidlig ute

Einar Storhaug har lang fartstid som megler og ser gang på gang at kjøperne venter med å by for å se hva de andre interessentene gjør. 

- Dette kan i mange tilfeller være med på å øke salgspris på boligen sier Einar Storhaug. 

Det som ofte skjer når du er rask på avtrekkeren er at du "skremmer" bort en del interessenter, og du setter standarden for budgivningen. Det kan også være lurt å gå hardt ut for få bort flest mulig fra en potensiell budkrig. Om du virkelig har lyst på boligen er det ingen grunn til å vente.


Tips 2: Test grensen til motparten

Du kommer til et visst punkt i en budrunde der du nærmer deg grensen på hva du har råd til eller hva du mener boligen er verdt. Dette gjelder sannsynligvis også motparten. 

Test motparten ved å legge inn bud som er rett over prisantydning, eller bare 20.000,- opp. Kanskje du trekker det lengste strået om motparten har satt en grense som er hakket lavere enn din.

Du kan også velge en aggressiv strategi der du raskt kontrer bud fra motpart for å vise økonomisk styrke.


Tips 3: Finn ut hva boligen er verdt for deg

Boligens tekniske verdi og markedsverdi er vurdert av megler i samråd med takstmann og selger. I 99% av tilfellene er boligens verdi vurdert riktig, så om du virkelig har lyst på boligen er det som sagt ingen grunn til å vente.

Sett deg et tak, og gjør deg opp en mening om hva boligen er verdt for deg. Det er mange ting som kan gjøre at boligen er mer verdt for en kjøper enn en annen, som geografisk plassering, følelsen av å gå innenfor døra og fasiliteter.

- Kort fortalt, ikke vær en del av flokken. Du bestemmer selv hva boligen er verdt for deg.

Einar Nyland-Storhaug

Megler MNEF / Partner

Tlf: 97 07 35 55

Epost: einar@hjemeiendomsmegling.no

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet