Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Var aldri i tvil, det måtte bli en Outlander S Edition

Annonse fra Trondsen Auto

For doktor Samer Al-Saad var valget enkelt da han skulle kjøpe ny bil. Han er Tromsøs første eier av Mitsubishis eksklusive toppmodell, Outlander PHEV S Edition.

Smilet sitter løst på Trondsen Auto når Samer Al-Saad endelig får se sin nye bil. Selv om han kjøpte sin S Edition usett er det er ikke første gang han sverger til en ladbar SUV. Bilen som byttes ut er også en Outlander PHEV, modellen som har høstet mange lovord var norges mest solgte Plugin-Hybrid i 2016.

- Når du først har kjørt en Outlander er det vanskelig å gå tilbake. Bilen er både stillegående og miljøvennlig, med på kjøpet får du i tillegg en god del luksus og høy sikkerhet. Ja, også hjelper det på med en god selger, sier Al-Saad og nikker mot Håvard Løvvold.

Et sikkert valg

Løvvold kan stolt fortelle at Outlander har vunnet Top Safty Pick+ Award 4 år på rad, den nye S Edition er dermed blant de sikreste modellene sin klasse. Han mener bilen er som skapt for nordnorske veier.

- Det er en utrolig lettkjørt bil som krenger lite og er presis på styringa. I el-modus kan bilen gå inntil 5 mil, noe som gjør den ideell for bykjøring i Tromsø. Kombinert med et av markedets smarteste 4WD-systemer får du en sterkt familiebil som presterer like godt i bratte bakker og variert vær, som til butikken.

Samer Al-Saad kan si seg enig i akkurat det.

Jeg har aldri hatt problemer med å komme meg opp Kongsbakken med en Outlander for å si det sånn, humrer han.

Om en to ukers tid blir Al-Saads Outlander S Edition levert og den fornøyde kjøperen angrer ikke på sitt valg. For som han sier: når du først har prøvd en Outlander er det vanskelig å se seg tilbake. 

Kom innom for et godt tilbud 

I år er det 100 år siden Mitsubishis første bil, Model A, kom på veiene. Selger Håvard Løvvold kan i den anledning lokke andre interesserte til Trondsen Auto med et særdeles bra jubileumstilbud.

- Fra og med mandag 27.april slår vi av prisen på alle Plug-in modeller fra Mitsubishi. Det vil si at alle utstyrsvariantene sette ned hele 25.000,-, foruten innstegsmodellen Invite. Outlander PHEV har i Tromsø en startpris på Kr.409.000,-. Så kom gjerne innom for en hyggelig bilprat, du finner oss på Stakkevollan.

Her kan du lese mer om Mitsubishis nye S-edition. 

S Edition kommer med ekstra sportslig interiør.
Firehjulstrekk og Adaptiv Cruise Control er standard.
Alcantara setetrekk i kombinasjon med kunstskinn med røde sømmer. Dette er meget komfortable seter.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet