Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Boligprosjektet for deg som søker det unike:

- Her kan du nesten håndhilse på Hurtigruta

Annonse fra Heimdal Eiendomsmegling

Premium-leilighetene er lagt ut for salg etter en storm av interessenter og kjøpere i første trinn av K10 prosjektet, som tidligere har blitt omtalt som en av Tromsøs største boligprosjekter.

K10 skal bygges aller ytterst på Strandkanten i Tromsø nedenfor «gamle Meieriet» og Strandvegen. Området er en del av sørbyen, noen få minutters gange fra sentrum. K10 vil bygges ut i havet, utenfor eksisterende bebyggelse og vil stikke godt ut i Tromsøysundet. Boligområdet har et maritimt miljø med brygge og strandpromenader. 

Trinn 2

Trinn 2 av K10 prosjektet er med på å sette punktum for utbyggingen på Strandkanten, og blir den ytterste fløyen i hele bydelen.

Trafikksikkert med gang- og sykkelvei

Indre område er så og si trafikkfritt med gang- og sykkelvei direkte til sentrum. Omgivelsene og tomten stiller store krav til valg av arkitektur, løsninger og kvalitet. Alle valg er gjort med tanke på å skape noe ekstra som reflekterer den unike beliggenheten ved sjøen. En kombinasjon av urbane naturbaserte kvaliteter, samlet i et ambisiøst boligprosjekt.

Fantastisk utsikt utover Tromsøysundet.

Unike kvaliteter

Dersom du jakter en unik bolig, som skiller seg ut fra øvrige prosjekter, er det ingen tvil om at K10 kan passe deg. Leilighetene er vendt ut mot havgavet, og får utsikt mot Ishavskatedralen, Tromsøbrua, og i tillegg mot fjellene i flere himmelretninger.

Meld din interesse for prosjektet her.

Legg igjen e-post under "Din melding"

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet